AGRIbumper wordt Safertractors bv

AGRIbumper wordt Safertractors bv

Trekkerbumpers zijn “HOT” in Nederland. Je ziet dat bij veel binnenlandse loon- en gww bedrijven, mede gedreven door de subsidie van Cumela Nederland, het besef doet groeien dat meer veiligheid in het verkeer nodig is om het imago van de sector te verbeteren. Het aantal ongevallen in het verkeer wil nog steeds maar niet dalen. Wet en regelgeving is altijd een gevoelig onderwerp binnen de sector geweest en zal dat waarschijnlijk ook blijven, zeker in Nederland. Goede balastering van steeds snellere, zwaardere  en grotere tractoren en machinecombinaties zorgen voor betere prestaties, een geringere footprint en een lager brandstof verbruik. Zeker bij het zo genaamde “precisonfarming” kan een juist gekozen gewicht bijdragen aan het resultaat, of je nu agrariër of loonwerker bent. Het aantal fabrikanten van trekkerbumpers, lees verbeterde en veiligere frontgewichten, stijgt zienderogen. 4 jaar geleden nog verafguist door mening trekkerliefhebber, inmiddels zijn er meer dan 20 systemen op de markt, waaronder een aantal grote namen. Maar ook in andere landen ontstaan steeds meer initiatieven en komen er steeds meer nieuwe ideeën op de markt. Het ontstaan van een compleet nieuwe productgroep in de landbouwsector is een feit. Er is geen weg terug. Agribumper is daarbij de meest in het oogspringende trekkerbumper omdat je de fronthef en front-aftakas van de trekker in de meeste gevallen kunt blijven gebruiken. Tel daarbij op een compleet variabel frontgewicht, een opvallende LED dagrijverlichting met knipperlichten en design passend bij elke tractor, dan is Agribumper tevens het buitenbeentje. 

Agribumper timmert hard aan de weg. Binnen vier jaar inmiddels in meer dan 20 landen op de markt en met een groeiend dealernetwerk wint het systeem ras aan terrein. Trekkerconcerns als SDF, AGCO en CNH gebruiken de Agribumper om input te krijgen uit de sector waar het naar toe moet met veiligere, beter geballasteerde tractoren. Machinefabrikanten innoveren in hoog tempo hun combi-aanbouwmachines, waarbij gewichtproblemen een vervelend bijeffect kennen. Moderne trekkers op GPS kunnen soms letterlijk onbestuurbaar worden, bijvoorbeeld met een lege fronttank en een zware pootmachine. Maar er zijn meer ontwikkelingen waar Agribumper aan meewerkt. Homolegaties van hogere rijsnelheden voor trekkers, alleen mogelijk met bijvoorbeeld een trekkerbumper, ingegeven o.a. door toekomstige wetgeving in Tsjechische tot ingebouwde radarsensoren om het verkeer te scannen worden samen met electronica en componentenbouwer Robert Bosch gmbh ontwikkeld. 

Ondanks zaken waar bij de aanvang van de ontwikkeling van Agribumper niet eens aan gedacht is, groeit het bedrijf zienderogen, stijgt het aantal Agribumpers met name in landen om ons heen sneller dan in Nederland en reikt het netwerk inmiddels tot Japan. In Australië en Zuid Amerika toont men interesse. Fabricage wordt gedaan in Frankrijk bij het niet onbekende Laforge. Als machinebouwer en O.E.M. toeleverancier van frontheffen voor o.a. John Deere dé partij waar gedrevenheid, kennis en capaciteit toegevoegde waarde biedt om gezamenlijk van Agribumper een wereldproduct te maken. 

De voor de hand liggende, typisch Nederlandse, keuze om te investeren in trekkerbumpers, enkel om de subsidie op te kunnen strijken en dan te kiezen voor de goedkoopste is niet van toepassing op de Agribumper. Het is een compleet systeem, heeft een ander uitgangspunt, is sterker gebouwd , biedt duidelijk meer functionaliteiten en laat zich daarom niet makkelijk vergelijken, zeker niet op prijs. Wie goed rekent komt tot een hele andere conclusie waarbij de het systeem zichzelf wel terugverdient, dit in tegenstelling tot de meeste andere bumpers op de markt. Reden waarom men in het buitenland, waar de subsidie niet van toepassing is, de Agribumper weet te vinden en te waarderen. Aanleiding voor Agribumper om aan de vooravond van 1ste fase wetgeving nu al te herstructureren en meer veiligheidssystemen voor tractoren te ontwikkelen. 

Erik Wevers investeert in veiligere trekkers

Mede vanwege de enorme populariteit op socialmedia is Agribumper in het vizier gekomen bij bekende merken, onderdelenhuizen en partijen die de veranderende toekomst van de sector op de voet volgen. Zo ook Erik Wevers, voor menigeen bekend als meervoudig Rallykampioen, rallyautobouwer en eigenaar van een aantal teams in de off-road en rallysport. Erik Wevers is in 2018 wederom deelnemer van dé Dakar, waar hij samen met Nicolas Fuchs twee Borwards BX7’s in de Dakar versie van het nieuwe Chinese automerk met Duitse roots naar een hoge notering wil gaan rijden.  Wevers, tevens agrariër, maar ook investeerder met diverse belangen, doorzag de groei van Agribumper en de behoefte om dit bij te kunnen benen. Zag vooral ook dé kans om bij te dragen aan iets wat klein begonnen is, snel in populariteit groeit maar waar het einde nog lang niet in zicht is! 

AGRIbumper blijft het product, Safertractors bv het bedrijf

In de afgelopen maanden is achter de schermen gewerkt aan een plan om Agribumper om te zetten in Safertractors bv,  een naam die de lading beter dekt. Er zijn tal van ontwikkelingen gaande die de komende jaren het daglicht gaan zien. Er zijn mensen nodig om de groei bij te kunnen houden.  De keuze om met een buurtgenoot in zee te gaan boven een aantal grote concerns was voor grondlegger Martin Bloemendal niet moeilijk. Betrokkenheid, afkomst, nuchterheid, visie en een boerenverstand gaf hierbij een duidelijke doorslag almede de inbreng van een eigen organisatie- en managementteam met onder andere Edwin Smit. Een Sales-manager met een soortgelijke achtergrond als Wevers en Bloemendal, maar ook voormalig loonwerker en mede uitvinder van wat we nu kennen als de alom gebruikte zodebemester. Samen staan ze aan het roer van het nieuwe Safertractors bv. Rayons zijn opnieuw ingedeeld zodat Martin Bloemendal het systeem kan vervolmaken, ideeën kan ontwikkelen en nieuwe markten kan aanboren. In een aantal landen worden distributeurs aangesteld, dichterbij wordt gewerkt met dealers. De nadruk ligt op samenwerking, maar directe ook levering via het webshop model is in ontwikkeling en behoort tot de mogelijkheden.

 

Eén ding is inmiddels duidelijk, de ontwikkeling van goede trekkerbumpers met meerwaarde zet door, de druk op (internationale) overheden om maatregelen te treffen blijft niet langer uit. Iedereen is ervan overtuigd dat wetgeving aanstaande is. Over een aantal jaren zal het een standaard onderdeel zijn van nieuwe generaties tractoren en voor de bestaande markt gaat een wereld aan mogelijkheden open. Op een dag zullen we het normaal of vanzelfsprekend gaan vinden. Safertractors bv is er klaar voor.

 

 

Safertractors bv - directie, links Erik Wevers, rechts Martin Bloemendal

 

Safertractors bv team  - van links naar rechts

  • Patrick Gerritsen (officemanager)
  • Hans Vercauteren (sales zuid-west Europa)
  • Martin Bloemendal (directie, marketing, ontwikkeling en sales noord-oost europa en O.E.M )
  • Erik Wevers (directie)
  • John Sloot (werkvoorbreiding en engineer)
  • Edwin Smit (salesmanager noord-west Europa)

 

 


Safertractors bv, dinsdag 5 december 2017
Meer info: http://www.agribumper.com


Facebook reacties
Trekkerweb reacties