

Tafe 7515
Indiase trekkers ook voor de toekomst

Hugo de Heus is samen met broer Bert eigenaar van Heus Tractors. Hij zegt het volgende over hun keuze om Tafe te gaan importeren: „We waren in het verleden al eens in gesprek geweest. Maar dat werd niks. Op de Agritechnica waren wij ook positief verrast en zo zijn de gesprekken nog op de beurs opnieuw opgestart. Tafe vraagt van ons dat we een dealernet op gaan zetten en dat is nog wel een uitdaging. We hebben voor België inmiddels iemand aangenomen die het klappen van de zweep kent. In Nederland hebben we heel veel contacten door de shovels en andere machines. Ik denk dat het wel goed komt met dat dealernet. We hebben met Tafe een sterke partner. Het is een van de grotere fabrikanten in India en qua aantallen ook wereldwijd. Het bouwt jaarlijks 200.000 trekkers in het segment tot 100 pk. We blijven ondertussen ook Lovol doen. Dat is een ander segment en we zetten daarvan veel trekkers af buiten de Benelux. Dat geldt ook voor YTO.”
Meer dan trekkers alleen
Inmiddels zijn de eerste trekkers in Nederland aangekomen. Als eerste een paar compact-trekkers van 26 pk. Maar voor Trekkerweb gaat onze aandacht vooral uit naar de iets zwaardere modellen. Zoals de 7515 van 74 pk. Wij maakten een korte proefrit met de cabrio-versie. Hugo de Heus: „De trekker is er ook met cabine. Nu worden die nog opgebouwd in Turkije, maar Tafe bouwt in India een eigen cabinefabriek. Tafe is een grote speler op de wereldmarkt en ze hebben duidelijk aangegeven dat ze ook in Europa mee willen doen. Ze hebben een paar mensen uit de trekkerwereld aangesteld om dat in gang te zetten. En ze werken ook hard aan de uitbreiding van het programma. Zo komen er meer compacttrekkers, tot 60 pk. Zowel met mechanische als met hydrostatische aandrijving. En ze werken aan een breedspoor en een smalspoor van tegen de 100 pk. Met een volledig programma hebben wij dealers ook meer te bieden.”
Tafe bestaat sinds 1960. De letters staan voor Tractors and Farm Equipment. Het maakt deel uit van de Amalgamation Groep, een familieonderneming. De groep bouwt niet alleen trekkers en andere landbouwmachines, maar ook plastic producten en het heeft een grote theeplantage. De directeur van Tafe, Mallika Srinivasan, zit in het bestuur van Agco en is namens Tafe de grootste aandeelhouder van dit concern. Dat is niet de enige connectie met Agco. Tafe is in 1960 opgericht om Massey Ferguson te gaan bouwen in India. Dat gebeurt nog steeds voor specifieke markten. Maar Tafe brengt ook trekkers onder eigen naam op de markt.
Bekende techniek onder de kap
De 7515 is een trekker met veel bekende Massey Ferguson-techniek in een, zo op het oog, degelijke afwerking. De motor is een driecilinder Simpson. Dit is een Indiase motorenbouwer, die net als Tafe tot de Amalgamation Groep behoort. Simpson bouwt ook motoren voor onder meer Massey Ferguson en New Holland. De motor voldoet uiteraard aan Fase V en heeft een inhoud van 2,6 liter. Hij heeft een maximumkoppel van 312 Nm en bereikt dit bij 1.200 toeren. Een taaie motor dus, die ver kan terugzakken in toeren. De motor is gekoppeld aan een transmissie met vier versnellingen in drie groepen. Die schakel je met lange, staande poken.
De trekker was nieuw en koud toen we er mee reden, dus over de schakelsouplesse kan je niet heel veel zeggen, behalve dat lange poken niet het meest soepel schakelen. De versnellingen zijn gesynchroniseerd. Ze zijn gegroepeerd in een H-patroon. Daarbij liggen de 2 en de 3 naast elkaar en dat is even wennen. Je verwacht dat de 1 en de 3 naast elkaar liggen en de 2 en de 4. Wat ook even wennen was, was dat je het handgas, rechts onder het stuur, van je af moet duwen om meer toeren te maken. De rijrichting verander je met een hendel onder het stuur. Daar moet je wel even de koppeling bij gebruiken. De trekker haalde op de weg een snelheid van ongeveer 35 kilometer per uur. Hij deed dat bij ongeveer 2.300 motortoeren en op BKT-banden in de maat 420/85R30. Met een wielbasis van 220 centimeter en een flinke stuuruitslag is de vierwiel aangedreven trekker wel lekker wendbaar.
De hef en de hydrauliek zijn mechanisch te bedienen. De hef tilt 2.400 kilo. De hydrauliek had een dubbelwerkende aansluiting, maar al wel twee hendels. De Heus moest de tweede DW-aansluiting nog opbouwen. De tweetoerige aftakas, 540 en 540E, schakel je elektro-hydraulisch in en dat is dan weer boven verwachting modern. Dat geldt ook voor het inschakelen van vierwielaandrijving en differentieel.
Het maakt van de Tafe 7515 een trekker die voorziet in de basisbehoeften van iemand die geen 1.000 uren per jaar op een trekker maakt. En op de nieuwe technieken, zoals elektrisch en waterstof aangedreven trekkers, zullen we nog even moeten wachten. Een elektrische trekker zal naar verwachting te zien zijn op ATH/GTH in september in Biddinghuizen.
Tekst: Arend Jan Blomsma
Beeld: Arend Jan Blomsma