FlexBody – de nieuwe driezijdige kipper van Krampe Modulair

Met de driezijdig kippende FlexBody-serie breidt Krampe Fahrzeugbau GmbH opnieuw het productportfolio uit. Na de overname van de productierechten van de Radium-silagewagens begin dit jaar is dit een volgende stap in de strategische uitbreiding als fullliner op het gebied van transporttechnologie – en een duidelijk antwoord op de toenemende vraag naar flexibele transportoplossingen op maat.
Nieuwe vorm van flexibiliteit: modulaire opbouw voor individuele eisen
Als nieuwkomer op de markt van driezijdige kippers en ervaren specialist inzake de bouw van voertuigen heeft Krampe deze categorie opnieuw uitgedacht.
De FlexBody is gebaseerd op een consequent modulair concept: chassis, platform en zijwanden kunnen volledig vrij met elkaar gecombineerd worden. Deze modulaire opbouw maakt niet alleen een exacte aanpassing aan individuele eisen en wensen mogelijk, maar biedt ook economische voordelen bij de productie en de levering van reserveonderdelen.
Overzicht van voordelen voor de klant
- Maximale aanpassing aan individuele eisen en wensen
- Serieproductie van componenten – efficiënt en gewaarborgde kwaliteit uit Duitsland
- Gestandaardiseerde onderdelen zodat reserveonderdelen snel beschikbaar zijn
- Eenvoudig aanpasbaar en naleverbaar – zonder problemen ook voor bestaande machines
Diverse varianten voor chassis en opbouw
Het FlexBody-chassis is in de toekomst beschikbaar in verschillende varianten: voor eenassige driezijdige kippers (EDK) evenals telkens in drie uitvoeringen voor tandem-driezijdige kippers (TDK) en tweeassige modellen (ZDK).
Bij het eenassige chassis is het toelaatbaar totaalgewicht 6-8 ton. Bij het tandem-chassis zijn varianten voor 8-14 t, 16 t en 18-21 t gepland. De versies met draaischamel zijn bedoeld voor gewichtsklassen 8-12 t, 16 t en 18-20 t.
Het toelaatbaar totaalgewicht kan variëren afhankelijk van de nationale toelating.
De constructie van de opbouw is onafhankelijk van het chassis en is binnenkort eveneens in verschillende afmetingen beschikbaar – van 2 x 4 m tot 2,42 x 5,2 m. Ook de zijwanden zijn variabel: bij de start van de serieproductie in 2026 zijn hoogtes van 60 en 80 cm verkrijgbaar.
Door de diverse versies van chassis en opbouw te combineren, zijn talloze voertuigvarianten mogelijk. Voor 2026 is de introductie van verschillende FlexBody-modellen met een transportvolume van 4,8 – 21,7 m³ gepland – o.a. de FlexBody 400 EDK6, de FlexBody 450 TDK14, de FlexBody 500 TDK21 en de FlexBody 500 ZDK18.
Voor 2027 staan verdere types op het programma, zoals uitvoeringen met klapbare zijwanden. Zoals gewoonlijk bij Krampe worden alle voertuigen geleverd met EU-typegoedkeuring, naar keuze voor 40 km/u of tot 60 km/u.
Intelligente oplossing voor zijwanden – geïnspireerd door BigBody
De zijwanden van de FlexBody hebben een nieuw ontwikkeld profiel: dankzij een speciale walsing combineren ze een beperkt gewicht met hoge stabiliteit. Het nieuwe design beperkt de ophoping van vuil en zorgt voor een moderne en strakke uitstraling. Door de gepatenteerde profielvorm, met een doorlopende groef, kunnen de verbindingselementen voor de zijwanden met profiel flexibel uitgelijnd worden. Hierdoor hoeft er niet gelast te worden. Ook de montage van afdeksystemen verloopt heel gemakkelijk via een klemmechanisme in de groef, zonder te boren of te lassen.
Door eenvoudig bedienbare scharnieren kunnen de zijwanden vlot losgemaakt en geklapt worden.
Techniek die meedenkt – praktijkgerichte features
Bij de nieuwe ontwikkeling van de driezijdige FlexBody-kipper werd vanzelfsprekend rekening gehouden met talrijke uitgekiende details.
- Dissel: Bij de tandem driezijdige kipper vervaardigd van een stabiel kantprofiel, voorbereid voor boven- en onderaanspanning – stevig, licht en geveerd met een rubberen blok. Bij de driezijdige kipper met draaischamel zijn er twee dissels verkrijgbaar: een vaste V-dissel of een in lengte instelbare Y-vormige dissel.
- Chassis: De standaard 10 t-paraboolvering zorgt voor een hoge stabiliteit, als alternatief is een luchtvering voor meer rijcomfort verkrijgbaar.
- Banden en chassishoogte: De hoogte van het chassis kan met een pen-en-gatverbinding, en dus later, aan verschillende bandenmaten aangepast worden – zo blijft de bodemvrijheid optimaal, het zwaartepunt laag en het rijgedrag veilig.
- Assen: Standaard worden BPW-assen gebruikt. Voor de 80 km/u variant worden Gigant-assen gebruikt.
- Graandichte opbouw: Een vorstbestendige afdichting van edelstaal tussen platform en zijwand zorgt dat fijne korrels niet kunnen ontsnappen. De afsluitas kan aangepast worden.
- Zijmarkeringslampen: Gemonteerd op het platform – voor een betere zichtbaarheid en minder aanhechtend vuil bij het laden en lossen.
- Achterkant chassis: Gemaakt van één stuk – glad, stevig en heel eenvoudig te reinigen.
- Praktisch: De FlexBody is zo ontworpen dat op de grote platformen twee volledige palletbreedtes beschikbaar zijn – zelfs tussen de rongen.
Geproduceerd in Duitsland – première op de Agritechnica
De staalbouw van de nieuwe serie gebeurt in de fabriek in Coesfeld. De eindmontage vindt plaats in de oorspronkelijke Krampe-fabriek in Lette, welke nu weer in gebruik is genomen, op slechts enkele kilometers van het hoofdkantoor. De nulserie is al in gebruik genomen en mag dit jaar tijdens de oogst zijn kunnen bewijzen. De FlexBody wordt officieel voorgesteld op de Agritechnica in november 2025.
Bron: KRAMPE