
DLG PowerMix-test: Fendt 620 Vario levert topresultaten in het veld en op de weg


Het topmodel van de Fendt 600 Vario-serie, de Fendt 620 Vario, behaalde topscores in de onafhankelijke DLG PowerMix Test voor prestaties, efficiëntie en brandstofverbruik in het totale verbruik, maar ook in de afzonderlijke 14 testcycli.
Het topmodel van de Fendt 600 Vario-serie, de Fendt 620 Vario, behaalde topscores in de onafhankelijke DLG PowerMix Test voor prestaties, efficiëntie en brandstofverbruik in het totale verbruik, maar ook in de afzonderlijke 14 testcycli. De 4-cilinder AGCO Power CORE50-motor van de Fendt 620 Vario bereikt een maximumvermogen van 149,9 kW / 205 pk aan de aftakas en een maximumkoppel van 885 Nm bij slechts 1.200 tpm, volgens metingen van het onafhankelijke DLG-testcentrum. Met 245 g/kWh (+ 29,3 g/kWh AdBlue) heeft de Fendt 620 Vario het laagste dieselverbruik in de vermogensklasse 165 tot 240 pk* van alle tot nu toe door de DLG geteste trekkermodellen. Dit komt overeen met een voorsprong van 11 g/kWh ten opzichte van het vorige beste resultaat en ligt dus ver onder het gemiddelde van de geteste tractoren in deze vermogensklasse. Dit betekent dat “de Fendt gemiddeld meer dan 10-15% zuiniger is dan alle vorige testkandidaten bij gemengd werk en in het deellastbereik”, concludeert het tijdschrift profi in zijn praktijkverslag (6/2025).
Tegelijkertijd zit de trekker met dit resultaat slechts 3 g/kWh boven de topscore van de DLG PowerMix-test voor de Fendt 728 Vario uit 2023. Profi schrijft over het verbruik bij nominaal toerental en bijbehorend vermogen en maximale snelheid: "Op het gebied van dieselverbruik heeft de 620 veel geërfd van zijn grote broer 728 (profi 2/24): 229 g/kWh (+ 23,8 g/kWh AdBlue) bij nominale snelheid en 221 g/kWh (+ 25 g/kWh) betekent efficiëntie." Deze lage verbruikscijfers bevestigen de efficiënte wisselwerking tussen de VarioDrive-aandrijving, het Fendt iD-concept voor het lage toerentalconcept. en het algemene concept van de Fendt 600 Vario-serie, die is ontworpen met het oog op efficiëntie.
De Fendt 620 Vario behaalt ook het beste resultaat in de testcyclus voor wegtransport. Bij 40 km/u verbruikt hij slechts 309 g/kWh diesel (+ 34,9 g/kWh AdBlue), wat overeenkomt met een voordeel van 40 g/kWh ten opzichte van de vorige beste score van 349 g/kWh in deze prestatieklasse. Bij een snelheid van 50 km/u verbruikt de Fendt 620 Vario 311 g/kWh (+35,8 g/kWh AdBlue) en is daarmee aanzienlijk zuiniger dan het gemiddelde van de tot nu toe geteste trekkers. Tijdens het transport bereikt de Fendt 620 Vario zijn topsnelheid van 50 km/u bij slechts 1.350 tpm, wat resulteert in een laag brandstofverbruik. Daarmee is hij de zuinigste van alle tot nu toe geteste trekkers in de DLG PowerMix 2.0.
Andere kenmerken zoals het uitgebreide chassis- en veiligheidsconcept met hydraulische hulprem, de geveerde vooras en de pneumatisch geveerde cabine, de aanhangwagenremassistent en de automatische parkeerrem kenmerken de machine verder als transporttalent.
Meer over de Fendt 600 Vario
"De Fendt 620 Vario heeft alles wat landbouwers nodig hebben: compacte afmetingen, grote wendbaarheid, efficiëntie en een bijzonder laag dieselverbruik. In zijn prestatieklasse haalt de Fendt 620 Vario het laagst gemeten dieselverbruik - zowel voor veldwerk als transport", zegt Roland Schmidt, Vice President Fendt Marketing. "Met een verbruik van slechts 309 g/kWh bij 50 km/u zet onze Fendt 620 Vario een nieuwe maatstaf op het gebied van efficiëntie, maar is hij ook gemakkelijk voor de portemonnee van de boer, omdat het gebruik van minder bedrijfsmiddelen zich na korte tijd terugbetaalt en bovendien duurzaam is."
Over de DLG PowerMix-test
In de PowerMix-test 2.0 van de Duitse Landbouwvereniging (DLG) worden tractoren getest op hun brandstof- en Adblue-verbruik onder typische werkbelastingen op een rollenbank om hun energie-efficiëntie te bepalen. Naast 12 werkcycli in het veld, zoals trekwerk met een ploeg of cultivator, aftakas en gemengd werk, wordt de efficiëntie van de tractor ook gemeten in twee werkcycli tijdens transportwerk op de weg. Het rapport in profi 6/2025 gebruikt de testresultaten van DLG PowerMix.
*Gemiddelde berekend op basis van de volgende publiekelijk beschikbare waarden: Case IH Puma 220 MC (profi 9/2019) | New Holland T6.175 DC (DLG-keuringsrapport 6799) | Valtra T255 Versu (profi 8/2018) | Fendt 724 Vario Gen6 (DLG-keuringsrapport 7292) | New Holland T6. 180 DC (DLG testrapport 7004) | John Deere 6R 185 (DLG testrapport 7369) | John Deere 6R 150 (profi 2/2023) | Claas Arion 660 CMATIC (profi 12/2024) | Zetor Crystal 170 HD (profi 8/2019) | JCB Fastrac 4220 iCON (profi 7/2023) | JCB Fastrac 4220 (profi 4/2018).
Bron: Fendt Mechan