Linde Material Handling lanceert Roadster-versie met optimale zichtbaarheid voor nieuwe serie elektrische vorkheftrucks

De unieke Xi roadsters van Linde zijn nu via Motrac verkrijgbaar als onderdeel van de nieuwe serie elektrische heftrucks van Linde Material Handling (MH). Het assortiment is uitgebreid met zeven nieuwe trucks met een laadvermogen tot en met 2,0 ton en maximaal zicht. De drie- en vierwielige heftrucks zijn uitgerust met een beschermdak waarbij een A-stijl overbodig is. Daarnaast zijn de trucks voorzien van diverse andere ontwerpelementen die het zicht optimaliseren. Zo hebben de bestuurders aanzienlijk beter zicht naar voren, opzij en naar boven. Dit verhoogt de veiligheid tijdens het rijden en heffen en stelt de bestuurders in staat efficiënter en productiever te werken.
Richard Bozem, Senior Strategy and Portfolio Manager voor Counterbalance Trucks bij Linde Material Handling, gebruikt een eenvoudige formule om het onderlinge verband in het dagelijkse gebruik van heftrucks te beschrijven: zichtbaarheid is gelijk aan veiligheid is gelijk aan productiviteit. “Hoe beter de chauffeurs de route voor zich, de omgeving en de vorken met de lading kunnen zien, hoe gemakkelijker ze zich kunnen concentreren en een hoge productiviteit kunnen handhaven”, legt de productexpert uit. Naderende personen of obstakels kunnen vroegtijdig worden gesignaleerd, wat de veiligheid tijdens het werk ten goede komt. Goed zicht is ook belangrijk voor het snel en nauwkeurig positioneren van zowel de truck als de lading. Dit draagt bij aan een hoge doorvoercapaciteit in magazijnen en productieruimtes.
Maatwerk maakt het verschil
Linde MH heeft opnieuw zijn expertise bewezen in het leveren van heftruckmodellen die zijn aangepast aan specifieke behoeften. De Roadster blinkt uit in situaties die uitzonderlijke zichtbaarheid, veiligheid en ergonomie vereisen. Hij is bijvoorbeeld ideaal voor het transport en het nauwkeurig positioneren van grote en omvangrijke lasten of voor het plaatsen in stellingen en laden en lossen in vrachtwagenlaadruimtes. Hier is nauwkeurig manoeuvreren en dus goed zicht vereist. Bestuurders profiteren dankzij de exclusief bij Linde MH verkrijgbare bovenliggende neigcilinders van grote ramen in het speciale beschermdak van de Roadster-modellen. De belangrijkste verbetering van het zicht wordt bereikt door het weglaten van de A-stijlen, die normaal gesproken het zicht naar rechts en links van de hefmast belemmeren. Bovendien is het voorpaneel verlaagd om het zicht op de vorken te verbeteren. Daarnaast zijn er slanke B-stijlen toegevoegd om het achteruitrijden te vergemakkelijken. Om de chauffeurs tijdens het laden en lossen een duidelijk zicht naar boven te bieden, zijn alle daksteunen en dwarsbalken zo smal mogelijk ontworpen. Voor een volledig onbelemmerd zicht is de heftruck verkrijgbaar met een optioneel versterkt panoramisch glazen dak, dat betrouwbare en uitgebreid geteste bescherming biedt tegen vallende voorwerpen.
Een ander opvallend kenmerk van de nieuwe Roadster is de Linde Steer Control, die het standaard stuurwiel vervangt door een ministuur of een joystick. “Deze twee opties, geïntegreerd in de brede linkerarmsteun, verbeteren zowel het zicht als de ergonomie en passen perfect bij de nieuwe Roadster”, benadrukt Richard Bozem.
Roadster: gebaseerd op onlangs gelanceerde innovatieve elektrische heftruckserie
De modellen Linde Xi14 tot Xi20 R (driewielig) en Linde Xi16 tot Xi20 RP (vierwielig) zijn gebaseerd op de overeenkomstige ‘standaardversies’ van de nieuwe serie elektrische heftrucks met geïntegreerde lithium-ionbatterijen. Ondanks hun compacte afmetingen bieden deze modellen een zeer ruime werkomgeving met voldoende been- en hoofdruimte én een grote opstap voor gemakkelijk in- en uitstappen. Zowel de standaard Linde Xi-versie als de Roadster zijn uitgerust met krachtige maar zuinige synchrone reluctantiemotoren die maximale prestaties en een hoog restdraagvermogen bieden. Hetzelfde geldt voor alle beschikbare uitrustingsopties, zoals stoel- of mastvarianten, waardoor maximale aanpassing aan de wensen van de klant mogelijk is. De nieuwe serie biedt nog vele andere voordelen, zoals een trillingsisolatieconcept op de aandrijfas, de stuuras en de hefmast.
Lagere bedrijfskosten, meer duurzaamheid
Naast onderhoudsvrije grote onderdelen zoals de motoren en de batterij, is het hele ontwerp van de truck gericht op maximale onderhoudsvriendelijkheid. Het doel is om de bedrijfs- en onderhoudskosten te minimaliseren en tegelijkertijd de duurzaamheid te maximaliseren. Zo is de interval voor het vervangen van hydraulische olie en filters verlengd tot 6.000 draaiuren, wat een nieuwe standaard in de sector is. Dit vermindert het verbruik van hydraulische olie aanzienlijk, minimaliseert afval en vermindert stilstand tijdens de levensduur van de truck.
Motrac
Motrac is sinds 1954 exclusief importeur van Linde hef- en magazijntrucks en we zijn uitgegroeid tot een toonaangevende totaalaanbieder van interne logistiek. Motrac neemt alle zorg uit handen en biedt een 24/7 onderhoudsservice plus expertise en engineering voor de volledige inrichting van uw magazijn.
Meer informatie: www.motrac.nl
Bron: Motrac