Bietencampagne gestart: minder areaal, hogere opbrengst

Vandaag is de suikerbietencampagne van Cosun Beet Company weer gestart, op al onze locaties: Dinteloord, Vierverlaten en de Duitse locatie in Anklam. Ondanks een uitdagende marktsituatie en een kleiner areaal verwachten we een hogere suikeropbrengst per hectare dan afgelopen jaar. Dit is van belang om onze klanten te kunnen blijven voorzien en de continuïteit in de keten te waarborgen.
Maikel van Bakel, sinds 1 september CEO van Cosun Beet Company: “Een succesvolle bietencampagne is van groot belang voor onze coöperatie, zowel voor onze telers als voor onze collega’s in de fabrieken. Hun vakmanschap stelt ons in staat om een goede suikeropbrengst te realiseren en onze afnemers betrouwbaar te blijven beleveren. Cosun Beet Company speelt een belangrijke rol binnen Cosuns Unlock 30-strategie: we halen maximale waarde uit de biet, verduurzamen onze keten en versnellen de transitie naar plantaardige en circulaire oplossingen. Een goede bietencampagne draagt bij aan het waarmaken van die ambities.”
Verwachtingen bietencampagne
Door de vroege uitzaai dit voorjaar lag de groeipuntsdatum – het moment waarop de bietenpercelen sluiten – ongeveer twee weken eerder dan vorig jaar. Het gewas staat er goed bij. In lijn met eerdere verwachtingen wordt de suikeropbrengst geschat op 15 ton suiker, dat boven het vijfjaarsgemiddelde van 13,5 ton per hectare ligt.
In onze Nederlandse fabrieken verwachten we dit jaar in totaal circa 7,55 miljoen ton bieten te verwerken, verspreid over een campagne van 135 dagen. Het gemiddelde suikerpercentage bedraagt 16,85 procent, met een winbaarheid van 90,5 procent en een tarra van 11 procent.
Marktontwikkelingen en areaal
De gunstige groeiomstandigheden van dit seizoen bieden perspectief, maar de bredere marktdynamiek vraagt om scherpte. Door de verwachte bovengemiddelde suikeropbrengst zal de productie dit jaar hoger liggen dan vorig jaar, waardoor de druk op de suikermarkt blijft bestaan. Tegelijkertijd zijn er ook Europese ontwikkelingen: naast de afbouw van het areaal spelen ook ziektedruk (onder andere vergelingsziekte in Frankrijk en de bietenziekte SBR in Duitsland) een rol. Deze factoren zorgen er voor dat de totale Europese beschikbaarheid van suikerbieten onder druk staat en leiden als geheel tot een meer genuanceerd beeld van de marktontwikkeling.
In relatie tot de lage suikerprijzen en een verslechterde marktsituatie heeft Cosun vorig jaar de toewijzing van verlaagd van 110 procent naar 100 procent. We zien dat daardoor dit jaar het areaal met ruim 5 procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar, tot ongeveer 83.036 hectare. Deze ontwikkelingen benadrukken het belang van een robuuste strategie en een toekomstbestendige productiecapaciteit.
Strategische koers richting 2030
Cosun Beet Company heeft de ambitie om uit te groeien tot de meest efficiënte en duurzame bietsuikerproducent van Europa. Dit realiseren we door te blijven innoveren in de teelt, onze processen continu te verbeteren en alle delen van de suikerbiet maximaal te benutten. Deze aanpak sluit naadloos aan bij de missie van moederbedrijf Cosun: het ontsluiten van de volledige potentie van planten en co producten. Cosun speelt hiermee in op de wereldwijde groeiende vraag naar plantaardige voeding, Pagina 1 van 2 (dier)voedingsingrediënten, circulaire oplossingen en plantaardige alternatieven. Met de Unlock 30 strategie zet Cosun vol in op een duurzame en winstgevende toekomst. Daarbij dragen we bij aan een toekomstbestendige sector en een gezond verdienmodel voor onze leden, voor huidige en toekomstige generaties.
Bron: Cosun Beet Company