
Bergmann: nieuwe strooiergeneratie Bergmann XPERT


Bergmann heeft altijd al vooruitstrevende ideeën verwezenlijkt en belangrijke ontwikkelingen krachtig gestimuleerd. Zelfs onder zware omstandigheden werken Bergmann stalmest- en universeelstrooiers altijd betrouwbaar. Ze staan voor erkende functionaliteit en kwaliteit met uitstekende strooiprecisie. Vorig jaar kon Bergmann '70 jaar strooiers' vieren.
Op de Agritechnica 2025 introduceert Bergmann de nieuwe generatie strooiers van de Bergmann XPERT-serie. Te zien zijn de Bergmann XPERT 6.34, het drieassige topmodel van de nieuwe generatie, en de Bergmann XPERT 4.22, het grootste tandemmodel met mechanisch onderstel.
Al op de Agritechnica 2023 heeft Bergmann een functiemodel uit de serie van de nieuwe XPERT-strooiers gepresenteerd, om te horen wat de eerste reacties van de standbezoekers zouden zijn.
Ontwikkelingsdoelen
Aan het begin van de nieuwe ontwikkeling werden algemene ontwikkelingsdoelen vastgelegd, die nu zichtbaar zijn in de modellen van de nieuwe XPERT-serie:
- Verhoging van de slagkracht
- Optimalisering van de arbeidskwaliteit
- Verhoging van de slijtage- en corrosiebestendigheid
- Vermindering van het reinigingswerk, voorkoming van vuilafzettingen
- Vereenvoudiging van onderhoud en instandhouding
- Verhoging van comfort en veiligheid
- EU-typegoedkeuring voor categorie R (transportvoertuigen – transport over de weg mogelijk)
- Modern, net design
- Modulariteit voor de gehele serie
Hoe deze doelen konden worden bereikt, wordt hierna toegelicht aan de hand van enkele voorbeelden.
Verhoging van de slagkracht
Dit doel kon worden bereikt door onder andere hogere laadvolumes, de verhoging van de freeswerkdoorgangen naar 1,55 m, 1,70 m en 1,90 m voor meer capaciteit en door praktische lengtes van de laadruimte en laadhoogtes voor een snellere en gelijkmatige belading.
Bovendien is het gepatenteerde breedstrooiwerk V-Spread met een schijfdiameter van 1100 mm voor grotere werkbreedtes en minder rijpaden optioneel verkrijgbaar bij alle XPERT-modellen.
Optimalisering van de arbeidskwaliteit
Het materiaaluitgiftepunt op de strooischijven is verder geoptimaliseerd voor een nog gelijkmatiger strooibeeld en een optimale dwarsverdeling.
De diameters van de strooischijven van het standaard schijvenstrooiwerk T-Spread zijn afhankelijk van het model gehandhaafd (modellen met een diameter van 1000 mm) of voor een nog betere verdeelnauwkeurigheid vergroot tot 1100 mm.
Verhoging van de slijtage- en corrosiebestendigheid
De gehele opbouw wordt voorzien van een hoogwaardige KTL- en poederoppervlaktecoating. Het staal waarvan de bakbodem is gemaakt, is nog slijtvaster dan bij de huidige modellen.
Vermindering van het reinigingswerk, voorkoming van vuilafzettingen
Vooraan valt als eerste de smalle dissel van alle modellen op, die maar weinig ruimte voor vuilafzettingen biedt en bovendien de wendbaarheid van de voertuigcombinatie duidelijk verhoogt.
De opbouw is bij alle modellen volledig zelfdragend geconstrueerd, heeft geen bijkomend onderframe nodig en is naar beneden toe open. De XPERT-modellen zijn van onderaf goed toegankelijk en kunnen na gebruik eenvoudig en met weinig moeite worden gereinigd. Deze constructie is in het bijzonder bij strooiers vanaf 18 t toegestaan totaalgewicht tot nu toe nog niet op de markt.
De spatborden zijn steiler dan bij de huidige modellen, krijgen eveneens een KTL- en poedercoating en zijn daardoor heel glad. De spatborden voorkomen zo betrouwbaar dat grotere stukken materiaal gaan vastkleven.
Ook de contouren van de zijwanden zijn zodanig dat ze geen oppervlakken hebben waar afzettingen op kunnen ontstaan.
De smalle led-verlichting is boven het strooiwerk aangebracht. Vallend strooigoed kan niet op of voor de lampen blijven liggen. Zo wordt ook de verkeersveiligheid verhoogd.
De ronde beschermingsinrichting tegen klemrijden biedt eveneens weinig houvast aan materiaalafzettingen.
Vereenvoudiging van onderhoud en instandhouding
Voor eenvoudiger onderhoud zijn smeerpunten slim bij elkaar geplaatst, zodat ze zich nu op slechts enkele plaatsen bevinden. Alle XPERT-modellen zijn standaard uitgerust met een onderhoudsarme en rustig lopende, cardanische aandrijving. Zowel de hydraulische leidingen als de kabels zijn uniform, netjes en goed toegankelijk aangelegd. Het stuurblok is bij alle modellen in rijrichting rechtsvoor gemonteerd. Standaard wordt bij de XPERT-serie betrouwbaar werkende led-verlichting ingebouwd.
Verhoging van comfort en veiligheid
Absoluut nieuw voor strooiers is de optie Isobus-TIM: aanbouwapparaat stuurt tractor. Daarbij zijn er drie verschillende onderdelen, die deels ook te combineren zijn:
- TIM – SpeedControl: aanpassing van de strooihoeveelheid door verschillende rijsnelheden van de tractor, bij gelijkblijvende transportbodemsnelheid (= constant strooibeeld)
- TIM – PTOControl: in-/ uitschakelen van de aftakas, gekoppeld met de transportbodem; regeling van het aftakas-toerental naargelang de werkbreedte; automatische deactivering van de aftakas als strooischijven of strooiwalsen blokkeren
- TIM – HydraulicControl: bediening zonder stuurblok via de hydrauliekventielen van de tractor met een ISOBUS-terminal
Op het gebied van comfort is er bovendien de elektronische gedwongen besturing zonder dissel-encoder. "Aanhangen en rijden maar" is hier het motto. Aanpassing van cilinders of stuurstangen, zoals bij conventionele hydraulische of elektronische gedwongen besturingen, is niet nodig. Er zijn namelijk geen bijkomende elementen gemonteerd. Zo wordt ook de wendbaarheid van de voertuigcombinatie verhoogd.
Optioneel kan een afneembare opbergbox worden toegevoegd, die zich in rijrichting linksvoor bevindt. De opbergbox is te gebruiken voor slijtonderdelen, gereedschap en dergelijke. De onderdelen liggen dus niet los in de cabine van de tractor.
Ook bij de ladder is aandacht besteed aan meer ergonomie. De ladder staat schuin als deze voor het gebruik is uitgeklapt. De gebruiker beklimt de ladder dus alsof deze tegen een wand staat, en niet verticaal zoals gebruikelijk. Daardoor wordt het beklimmen van de ladder veiliger.
Alle XPERT-modellen zijn zodanig geconstrueerd dat ze ten opzichte van de actuele modellen duidelijk meer oplegdruk hebben. Zo heeft de bestuurder meer rijcomfort en de overbrenging van de trekkracht is nog beter.
EU-typegoedkeuring voor categorie R
Alle XPERT-modellen zijn standaard met volledige EU-typegoedkeuring voor categorie R volgens de officiële verordening gecertificeerd. De CoC-documenten (Certificate of Conformity) zijn ook inbegrepen. Vooral bij de wederverkoop binnen de EU is de typegoedkeuring gunstig, omdat er geen nationale individuele goedkeuring voor de registratie hoeft te worden verleend.
Al deze nieuwe eigenschappen konden in een uniform, modern en net design worden verpakt en onderscheiden Bergmann scherp van de concurrentie.
Het resultaat van de ontwikkelingsinspanningen is de nieuwe, uit negen modellen en zes bouwgroottes bestaande Bergmann XPERT-serie met een toegestaan totaalgewicht tussen 12.000 en 34.000 kg. Het kleinste model is de eenassige BergmannXPERT 1.13. Daarop volgen zeven tandemmodellen met 13.000 tot 24.000 kg toegestaan totaalgewicht. De Bergmann XPERT 6.34 met tridem-onderstel en 34.000 kg toegestaan totaalgewicht is de grootste strooier van de nieuwe serie.
Nieuw is ook dat het onderscheid tussen stalmest- en universeelstrooiers wegvalt. De klant kan kiezen tussen het standaard schijvenstrooiwerk T-Spread en het optionele breedstrooiwerk V-Spread voor werkbreedtes tot 36 m (afhankelijk van het materiaal) en het hybride strooiwerk 2-Spread met twee verticale strooiwalsen voor een exacte verdeling bij zeer hoge capaciteit.
Ook de banden zijn bij de XPERT-strooiers verder ontwikkeld. Zo is de eenasser leverbaar met banden van maximaal 800/45 R30.5. De modellen XPERT 1.14, 2.16 en 3.18 kunnen met banden van maximaal 710/50 R26.5 worden uitgerust. Bij de XPERT 3.22, 4.22 en 4.24 zijn wielen met een maximale grootte van 800/45 R30.5 verkrijgbaar. De beide topmodellen XPERT 5.24 en 6.34 kunnen zelfs met de maximale grootte 750/60 R30.5 worden besteld.
Het eerste functiemodel is in het voorjaar van 2023 in gebruik genomen. Sindsdien zijn ook andere functiemodellen en prototypes van verschillende bouwgroottes intensief onder praktijkomstandigheden getest bij eindklanten in binnen- en buitenland.
In de zomer van 2025 zijn de eerste voertuigen van de nulseries van de Bergmann XPERT 4.22, 4.24 en 5.24 aan eindklanten geleverd. Tot de zomer van 2026 zullen de nulseries van alle andere bouwgroottes worden gelanceerd.
Op de Agritechnica 2025 presenteert Bergmann de XPERT-serie in hal 27, stand D19.
Bron: Ludwig Bergmann GmbH