
Nog beter: meer vermogen voor de Fendt 720 - 726 Vario Gen 7.1

De Fendt 700 Vario-serie is de best verkochte Fendt-tractor op belangrijke Europese markten. Fendt introduceerde de Fendt 700 Vario Gen7-serie in 2022. Vier modellen hebben nu meer vermogen en het model Fendt 724 Vario Gen7.1 haalt een snelheid van maximaal 60 km/u. In de onafhankelijke DLG PowerMix-test behaalde het topmodel van Fendt, de 728 Vario, de beste resultaten. Nu heeft ook de Fendt 724 Vario Gen7.1 de beste cijfers behaald. Hij werkt zelfs nog efficiënter tijdens transport dan de Fendt 728 Vario.
Fendt DynamicPerformance voor alle modellen en een nieuw model met 282 pk
Voorheen was het extra vermogensconcept Fendt DynamicPerformance alleen beschikbaar voor het topmodel Fendt 728 Vario. Nu is het uitgebreid naar alle modellen in de serie. De vier modellen Fendt 720, 722, 724 en 726 Vario omvatten nu het vermogensbereik van 203 tot 263 pk (149 - 193 kW). Het intelligente Fendt DynamicPerformance (DP) extra vermogensconcept levert 20 pk extra wanneer primaire en secundaire verbruikers zoals de hydraulica, aftakas, koelvin, persluchttoevoer of airconditioning extra vermogen nodig hebben. Het vrijgeven van vermogen is niet gekoppeld aan vaste bedrijfsomstandigheden, in tegenstelling tot conventionele oplossingen. Fendt DP brengt de extra behoefte specifiek in evenwicht en de consistente werkprestaties zorgen voor een hogere productiviteit bij grondbewerking, transport of PTO-werkzaamheden bij stationair werken met mestmixer of voermengwagen. Met de Fendt 726 Vario Gen7.1 voegt de serie een krachtig model toe in de klasse tot 280 pk en wordt het prestatieverschil tussen de Fendt 724 Vario Gen7.1 met 263 pk en het topmodel Fendt 728 Vario met een maximaal vermogen van 303 pk inclusief DP gedicht.
De 6-cilinder AGCO Power CORE75-motor is al goedgekeurd voor HVO100 en andere brandstoffen conform DIN 15940. Door te werken met HVO kan de CO2-voetafdruk van de machine aanzienlijk worden verminderd.
De afgelopen tien jaar was er veel vraag naar het model Fendt 724 Vario van de zesde generatie vanwege de combinatie van kracht, wendbaarheid en levendigheid. De nieuw beschikbare Fendt DP voegde kracht en efficiënte technologieën toe, zoals de eentraps Fendt VarioDrive met onafhankelijke vierwielaandrijving. De opvolger van dit populaire model gaat de zevende generatie in.
In vergelijking met de Fendt 724 Vario Gen6 biedt de nieuwe Fendt 724 Vario Gen7.1 betere prestaties op belangrijke punten. Met 233 Nm heeft hij 23 procent betere acceleratie, is hij stiller en verbruikt hij aanzienlijk minder brandstof bij hetzelfde prestatiegewicht dan zijn voorganger. Bovendien kon de draaicirkel met vierwielaandrijving worden verkleind tot 10,50 m, vergeleken met 11,50 m zonder vierwielaandrijving bij de voorganger. De wendbaarheid is aanzienlijk toegenomen.
De onafhankelijke vierwielaandrijving van Fendt VarioDrive ondersteunt de interactie tussen maximale trekkracht en hoge bodembescherming op verschillende ondergronden. Het zogenaamde pull-in-turn-effect komt bijvoorbeeld goed tot zijn recht bij draaibewegingen: dankzij de pull-in-functie trekt de onafhankelijke vooras de machine actief en zonder spanning de bocht in. Het resultaat: een bijzonder kleine draaicirkel met volledige trekkracht en minder schade aan de bodemstructuur of bandensporen op vaste grond. Bovendien is er geen handmatige schakeling nodig bij het wisselen tussen veld en weg, de bestuurder kan altijd veilig rijden binnen het juiste rijbereik, inclusief vierwielaandrijving. VarioDrive drijft de voor- en achteras onafhankelijk van elkaar aan en verdeelt het vermogen dynamisch via Fendt Torque Distribution.
Standaardtractoren rijden ongeveer 50 procent van hun bedrijfsuren op de weg of in transport. Dankzij het uitgebreide chassis, het veiligheidsconcept en de Fendt Reaction-besturing, die al bekend zijn van de Fendt 700 Vario Gen7, is deze serie een transportspecialist. Dit omvat het Fendt iD-concept voor lagetoerenconcept, extra remveiligheid via een nieuw ontwikkelde slijtvaste, hydraulische hulprem, de Trailer Brake Assistant (TBA) en de automatische parkeerrem. In de 60 km/u snelle versies van de Fendt 724 Vario Gen7.1 vermindert de Fendt Stability Control het rollen aanzienlijk en maakt het pakket compleet. Een correct afgesteld, volledig geïntegreerd bandenspanningsregelsysteem vermindert het brandstofverbruik op de weg.
De Fendt 700 Vario Gen7.1-serie is gebouwd voor zware ladingen met een laadvermogen tot 6,2 t en een toegestaan totaalgewicht van 15 t. Dit betekent dat gemonteerde werktuigen of aanhangwagens met een oplegdruk tot 4 ton veilig en legaal worden vervoerd. De verhoogde parkeerpositie van de onderste hefarmen voorkomt botsingen met de getrokken werktuigen en beschermt de aftakas en de onderste hefarmen. Het vertrouwde totale veerconcept zorgt voor een comfortabele en veilige rit.
De optionele dagrijverlichting verhoogt de zichtbaarheid in het verkeer, terwijl de TBA zorgt voor meer veiligheid in kritieke situaties waarbij de aanhanger gaat slippen, afhankelijk van de rijsnelheid en de belasting van de aanhanger.
Frontlader - op maat gemaakt voor de Fendt 700 Vario
Factoren zoals een onbelemmerd zicht, een bijzonder kleine draaicirkel, de spanningsvrije krachtige vierwielaandrijving, de eenvoudige bediening via de 3L-joystick en een hoge asbelasting van de vooras zijn cruciaal voor een productief gebruik van de frontlader. Het Fendt Active snelstuursysteem halveert het aantal benodigde stuurbewegingen. In combinatie met Fendt VarioDrive en onafhankelijke vierwielaandrijving bereikt de tractor ook een hoger duwvermogen bij frontladergebruik, zelfs in bochten, omdat de vierwielaandrijving van traditionele aandrijvingen tot het verleden behoort. Zelfs met een volle bak laat de tractor geen zwarte sporen achter. Al deze punten komen samen in de Fendt 700 Vario, waardoor hij optimaal is uitgerust voor frontladergebruik.
Afhankelijk van de toepassing verschillen de eisen die aan een voorlader worden gesteld. Daarom biedt Fendt nog steeds beide opties aan: de nieuwe generatie van de Fendt Cargo 6.100 en de Fendt Cargo 6.100 Profi voorlader, die speciaal voor deze serie is ontwikkeld. Beide modellen bereiken een overlaadhoogte van 4,85 m, ongeacht het type banden. Voor werkzaamheden met conventionele eisen kan worden gekozen voor de standaard voorlader Fendt Cargo 6.100.
De Cargo Profi-versie beschikt over extra prestatiekenmerken, zoals een geïntegreerde weegfunctie met streefgewichtbelasting, de beperking van de graafhoogte en de kantelhoek bij gebruik in gebouwen, de geheugenfuncties voor het werktuig en de arm of een snelheidsafhankelijke demping. Een automatisch intelligent onderhoudsdisplay in de terminal meet hefbewegingen en geeft informatie over onderhoudsintervallen voor deze modellen, ongeacht het gebruik.
Een andere nieuwe functie is de integratie van Apple CarPlay in het Fendt-infotainmentsysteem via kabel of Bluetooth. De bediening, die al bekend is uit de automobielsector, gebeurt via de terminal op de armsteun. De software wordt in juni 2026 uitgerold.
De Fendt 700 Vario Gen7.1 met DP-modellen kan vanaf het najaar van 2025 worden besteld.
DLG PowerMix-test voor de Fendt 724 Vario Gen7.1
In de onafhankelijke PowerMix-test van de Duitse Landbouwvereniging (DLG) met testnummer 7552 behaalde de Fendt 724 Vario Gen7.1 absolute topresultaten in het veld en op de weg. Volgens een analyse van Fendt van de openbaar toegankelijke DLT-testrapporten lieten de resultaten van de 14 testcycli topprestaties zien op het gebied van vermogen, efficiëntie en brandstofverbruik voor de Fendt 724 Vario met Fendt DynamicPerformance (DP) in de pk-klasse van 240 tot 310 pk*.
Op het veld verbruikte de Fendt 724 Vario met DP slechts 242 g/ kWh (+26,1 g/ kWh AdBlue), dus precies dezelfde waarde als het topmodel Fendt 728 Vario. Deze waarde komt overeen met negen procent, ofwel 21 g/ kWh minder dan het verbruik van zijn voorganger, de Fendt 724 Vario Gen6. Er is een nieuwe berekening van de waarden in g/ kWh naar het verbruik in liters per hectare en de gronddekking. Het verbruik van de Fendt 724 Vario Gen7.1 komt overeen met een verbruik van 5,4 l/ ha (+0,4 l/ ha AdBlue) en heeft een oppervlaktecapaciteit van 9,2 ha/ uur.
Specialist in transport met uitgebreid veiligheidsconcept
Topscore voor transport voor de Fendt 724 Vario Gen7.1
Bij een snelheid van 40 km/u behaalde de Fendt 724 Vario Gen7.1 ook een topscore van 321 g/ kWh (+ 33,8 g/ kWh AdBlue). Deze waarde ligt 17 procent onder het verbruik van zijn voorganger, de Fendt 724 Vario Gen6. Deze waarde komt overeen met een verbruik van slechts 3,7 l/ 100 tkm (+0,3 l/ 100 tkm AdBlue), ofwel 3,7 liter diesel en 0,3 liter AdBlue per 100 kilometer per getransporteerde ton. Het model verbruikt 11 g/ kWh minder dan de vorige beste in zijn klasse, de Fendt 728 Vario met een waarde van 332 g/ kWh (+33 g/ kWh AdBlue).
Tijdens transportwerkzaamheden met een snelheid van 50 km/u bereikt de Fendt 724 Vario Gen7.1 een waarde van 324 g/ kWh (+34,4 g/ kWh AdBlue) en ligt daarmee ook 12 g/ kWh onder de vorige beste score van de Fendt 728 Vario, ofwel 17 procent onder de waarde van het voorgaande model.
Dit resultaat voor de Fendt 724 Vario Gen7.1 komt overeen met een verbruik van 3,8 l/ 100tkm (+0,3 l/ 100 tkm AdBlue) en is de beste score van alle tractoren in de pk-klasse van 240 tot 310 pk* die in de DLG PowerMix 2.0 zijn getest.
Na de update voor de serie is het Fendt 724 Gen7.1-model nu voor het eerst goedgekeurd tot 60 km/u. Bij deze snelheid op de weg verbruikt de machine 326 g/ kWh (+34,5 g/ kWh AdBlue) en doet 12 g/ kWh onder voor de prestaties van de Fendt 728 Vario.
Topscore voor transport voor de Fendt 724 Vario Gen7.1
Bij een snelheid van 40 km/u behaalde de Fendt 724 Vario Gen7.1 ook een topscore van 321 g/ kWh (+ 33,8 g/ kWh AdBlue). Deze waarde ligt 17 procent onder het verbruik van zijn voorganger, de Fendt 724 Vario Gen6. Deze waarde komt overeen met een verbruik van slechts 3,7 l/ 100 tkm (+0,3 l/ 100 tkm AdBlue), ofwel 3,7 liter diesel en 0,3 liter AdBlue per 100 kilometer per getransporteerde ton. Het model verbruikt 11 g/ kWh minder dan de vorige beste in zijn klasse, de Fendt 728 Vario met een waarde van 332 g/ kWh (+33 g/ kWh AdBlue).
Tijdens transportwerkzaamheden met een snelheid van 50 km/u bereikt de Fendt 724 Vario Gen7.1 een waarde van 324 g/ kWh (+34,4 g/ kWh AdBlue) en ligt daarmee ook 12 g/ kWh onder de vorige beste score van de Fendt 728 Vario, ofwel 17 procent onder de waarde van het voorgaande model.
Dit resultaat voor de Fendt 724 Vario Gen7.1 komt overeen met een verbruik van 3,8 l/ 100tkm (+0,3 l/ 100tkm AdBlue) en is de beste score van alle tractoren in de pk-klasse van 240 tot 310 pk* die in de DLG PowerMix 2.0 zijn getest.
Na de update voor de serie is het Fendt 724 Gen7.1-model nu voor het eerst goedgekeurd tot 60 km/u. Bij deze snelheid op de weg verbruikt de machine 326 g/ kWh (+34,5 g/ kWh AdBlue) en doet 12 g/ kWh onder voor de prestaties van de Fendt 728 Vario.
Bron: Fendt Mechan