
Ward van den Boorn nieuwe Country Director Troostwijk Auctions: "Europese circulaire doelstellingen stuwen onze groei"


Troostwijk Auctions, Europa's grootste B2B-veilinghuis, stelt Ward van den Boorn aan als nieuwe Country Director voor Nederland. In zijn nieuwe rol zet Van den Boorn in op meer transparantie, gemak en vertrouwen in het veilen van tweedehands bedrijfsmiddelen. Zijn missie is helder: het aandeel van veilen in deze miljardenmarkt verder vergroten. Zo luidt Troostwijk Auctions, dat dit jaar zijn 95-jarige bestaan viert, een nieuwe strategische fase in.
Transparantie wordt de Europese standaard
De aangescherpte koers van Van den Boorn is een direct antwoord op de Europese doelstellingen voor economische integratie en een circulaire economie in 2050. De economische realiteit drijft bedrijven en ondernemers richting slimme manieren om kapitaal vrij te maken.
Veilingen vormen momenteel nog een relatief klein aandeel in de handel van tweedehands bedrijfsmiddelen. Troostwijk Auctions ziet echter een duidelijke groei: inmiddels komt 90 procent van de veilingen op het veilingplatform van gezonde bedrijven die hun gebruikte machines vrijwillig verkopen om kapitaal vrij te maken voor nieuwe investeringen. Het veilinghuis blijft faillissementsveilingen faciliteren, maar zet met de nieuwe strategie in op het vergroten van het aandeel van vrijwillige veilingen in de handel van tweedehands bedrijfsmiddelen.
Van den Boorn: “Ik zie veilen als een transparante en efficiënte manier om tweedehands bedrijfsmiddelen te verhandelen. Hierbij stuwen Europese circulaire doelstellingen en de bredere efficiëntiedoelstellingen binnen Europa, zoals gedefinieerd in het Draghi rapport, onze groei. Met onze strategie sorteren wij voor op een toekomst waarin transparantie, circulariteit en internationale samenwerking de standaard zijn.”
Van internationale tech naar lokale expertise
Van den Boorn werd in september aangesteld als Country Director Nederland na het opbouwen van ervaring bij moederbedrijf TBAuctions. Hier leidde hij het Financiële Planning & Analyse team, waarbinnen invulling werd gegeven aan strategische initiatieven. Een voorbeeld is de connected bidderbase van TBAuctions, een internationaal kopersnetwerk dat de storefronts van de verschillende merken binnen TBAuctions koppelt. Ook was hij betrokken bij de overnames van de groep. In zijn nieuwe rol combineert hij deze technologische slagkracht met een hernieuwde focus op de menselijke maat en de persoonlijke relatie met partners en klanten in Nederland.
“Onze data en ons wereldwijde netwerk geven ons een voorsprong”, stelt Van den Boorn. “We kunnen een Nederlandse verkoper direct koppelen aan de beste koper, waar deze zich ook maar bevindt. Onze klanten profiteren van deze focus, in combinatie met een sterk dataplatform en internationaal netwerk. Zo helpen we hun succesvol kapitaal vrij te maken, versterken we hun concurrentiekracht en dragen we bij aan een duurzame, circulaire economie.”
Bron: Troostwijk Auctions

