
Wereldpremière: de Fendt Xaver GT – het onbemande systeem

Op Agritechnica 2025 zal Fendt de nieuwste ontwikkeling in de Fendt Xaver-conceptstudie onthullen. De autonome veldrobot is bijvoorbeeld bedoeld als oplossing voor groenteteeltbedrijven die veel onkruid moeten bestrijden.
Door het lichte gewicht van slechts 3 ton gelijkmatig over de hele machine te verdelen, wordt de bodemverdichting tijdens meerdere passages tot een minimum beperkt. Het speciale ontwerp van de middenophanging zorgt voor een gelijkmatige gewichtsverdeling over beide assen wanneer werktuigen worden geïnstalleerd. Dit maakt betrouwbaar en langdurig gebruik mogelijk, zelfs in natte bodemomstandigheden.
De nieuwe naam is ook een eerbetoon aan het legendarische historische model: Fendt Xaver GT. Als eerbetoon hieraan is het ‘eenmanssysteem’ van de Fendt-werktuigdrager geëvolueerd tot het ‘Geenman’- of onbemande systeem van de autonome Fendt Xaver GT.
Het zogenaamde 'éénmanssysteem' van de Fendt-werktuigdrager zorgde in 1957 voor een revolutie in de landbouw en maakte van Fendt de toonaangevende fabrikant van systeemtractoren. GT is de afkorting van het Duitse woord 'Geräte-Träger', wat werktuigdrager betekent.
De mogelijkheid om de werktuigen door één persoon te monteren en verschillende werkstappen, zoals schoffelen en eggen, te combineren, waren doorslaggevende factoren. Boeren waardeerden ook de vier montagepunten – aan de voorzijde, achterzijde, halfgemonteerd en midden gemonteerd, tussen de assen – waardoor combinaties zoals spuitbomen en tanks mogelijk waren. Deze flexibele toepassingsmogelijkheden verhoogden het gebruik en de productiviteit, waardoor boeren minder afhankelijk waren van extra personeel.
Zelfs vandaag de dag moeten boeren hun werk binnen steeds kortere tijdsbestekken voltooien en is de beschikbaarheid van arbeidskrachten beperkt. Daardoor blijft de vraag naar geavanceerde automatisering, autonomie en robotica-oplossingen voortdurend groeien.
Fendt ontwikkelt al vele jaren technologieën en concepten om robotica, autonomie en kunstmatige intelligentie in de landbouw toe te passen en economische, praktische en duurzame oplossingen te ontwikkelen.
Sinds enkele jaren beleeft mechanische onkruidbestrijding in rijgewassen een renaissance, niet alleen in de biologische landbouw, maar ook in toenemende mate in de conventionele landbouw, met name voor wortelgewassen. Deze ontwikkeling wordt aangedreven door de resistentie van onkruid en de maatschappelijke wens om het gebruik van pesticiden zoveel mogelijk te beperken.
Nauwkeurige rijgeleiding is essentieel voor alternatieve gewasbeschermingsmethoden. Alleen zo kan met maximale precisie dicht bij elke plant worden geschoffeld. Het toenemende aantal kruisingen bij lagere snelheden, in combinatie met de hogere kosten van intelligente hulpstukken per meter werkbreedte, benadrukt nog eens de noodzaak van assistentiesystemen en autonome technologie.
Een autonoom systeem voor bestaande landbouwwerktuigen
Op de lange termijn zal de standaardtractor een centrale rol blijven spelen, met name in combinatie met grote en zware werktuigen en voor transport.
Het Fendt Xaver GT-systeemdragervoertuig past hier perfect bij. Dankzij gestandaardiseerde interfaces zoals driepuntshefinrichting en hydraulische aansluitingen kan het voertuig worden ingezet voor werkzaamheden rondom de gewascyclus en indien nodig een breed scala aan lichtere veldwerkzaamheden nauwkeurig en veilig uitvoeren in autonome modus. Het ontwerp van de Fendt Xaver GT maakt het voertuig flexibeler in het gebruik, waardoor het gedurende het hele landbouwjaar een hoge bezettingsgraad en kostenefficiëntie bereikt.
Het lichte leeggewicht, in combinatie met de middenmontage van het werktuig tussen de assen, zorgt voor een minimaal totaalgewicht van de combinatie van voertuig en werktuig met een gelijkmatige aslastverdeling. Bodemverdichting wordt tot een minimum beperkt wanneer de Fendt Xaver GT meerdere keren over het veld rijdt.
Een werktuigendrager voor diverse toepassingen
De Fendt Xaver GT is ontworpen als een autonome werktuigendrager met midden- en achtermontage. De middenpositie heeft ook een hefinrichting, gebouwd op een verschuifbaar frame. Beide driepuntshefinrichtingen hebben een hefvermogen van 2,0 ton. De wielbasis van 3,4 m zorgt voor een soepele en stabiele rijervaring. Het ontwerp van de Fendt Xaver GT is geïnspireerd op de populaire Fendt-werktuigdragers (GT) uit de geschiedenis van Fendt.
Afhankelijk van de praktische vereisten en behoeften kan de spoorbreedte van de Fendt Xaver GT worden aangepast tot 1,5 m, 1,8 m, 2,0 m of 2,25 m. Dit dekt het merendeel van de Europese en internationale teeltsystemen, waardoor de Fendt Xaver GT kan worden ingezet in gebieden met bestaande spoorlijnen. Met een bodemvrijheid van 50 cm kan hij ook in latere groeifasen worden gebruikt zonder de planten te beschadigen. Deze eigenschappen maken het mogelijk om velden te bewerken met standaardtractoren in afwisseling met de Fendt Xaver GT. Zo kan bijvoorbeeld de grondbewerking vóór het zaaien van suikerbieten worden uitgevoerd met een tractor. De Fendt Xaver GT zorgt vervolgens voor het zaaien, schoffelen, eggen en andere gewasverzorgingstaken. Het oogsten gebeurt vervolgens met een conventionele suikerbietenoogstmachine. Dit betekent dat de Fendt Xaver GT zelfstandig monotone, tijdrovende en repetitieve taken kan uitvoeren, terwijl geschoolde werknemers tegelijkertijd tijdkritische en complexe taken kunnen uitvoeren.
Op de weg verandert de Fendt Xaver GT in een aanhangwagen die gemakkelijk met een tractor naar het veld kan worden vervoerd. Hiervoor heeft hij een speciale 'transportmodus'. Eenmaal op het veld kan één persoon met de afstandsbediening de veldrobot in positie sturen en de werkmodus activeren.
Aangedreven door een dieselhybride
De aandrijflijn van de Fendt Xaver GT is ontworpen als een seriële hybride met twee bufferaccu's. De generator van 25 kW (48 V) wordt aangedreven door een dieselmotor. Een accusysteem met een capaciteit van 9 kWh zorgt voor extra boostvermogen voor kortstondige behoeften.
De vier onafhankelijk bestuurbare wielen worden aangedreven door elektromotoren, waardoor de Fendt Xaver GT bijzonder nauwkeurig kan navigeren. Op het veld werkt de Fendt Xaver GT met een snelheid tot 10 km/u. Afhankelijk van de toepassing kunnen verschillende stuurmodi worden geselecteerd. Naast de typische Ackermann-besturing kunnen boeren vierwielbesturing gebruiken om kleinere draaicirkels te bereiken op de kopakker, en de superpositiemodus (krabbesturing + vierwielbesturing) om neerwaartse krachten op hellingen tegen te gaan.
Het veiligheidssysteem van de Fendt Xaver GT heeft een tweetrapsontwerp. Het tactiele veiligheidssysteem, inclusief geofence en statusbewaking, vormt de basis voor veilig werken in overeenstemming met alle wettelijke vereisten. Om de beschikbaarheid te maximaliseren, beschikt het ook over een intelligent, proactief omgevingswaarnemingssysteem met lidarsensoren en camera's. Deze detecteren potentiële obstakels in een vroeg stadium en nemen automatisch tegenmaatregelen.
De gebruikersinterface is gebaseerd op FendtONE met het vertrouwde Fendt-bedieningsconcept en maakt ook toegang op afstand tot de machine mogelijk via mobiele telefoon, tablet of pc. Naast geavanceerde routeplanning en GPS gestuurde geleiding beschikt de Fendt Xaver GT over camera- en lidarsystemen die kunstmatige intelligentie gebruiken om kenmerken zoals planten, rijen en rijpaden te herkennen. Dit maakt nauwkeurige navigatie langs gewassen mogelijk, zelfs wanneer de satellietontvangst slecht is, bijvoorbeeld door schaduw.
Autonoom schoffelen in het middengebied
In de middenpositie kan bijvoorbeeld met een schuivend frame bijzonder nauwkeurig worden geschoffeld. Door de schoffel centraal tussen de assen te monteren, worden de effecten van het sturen op de zijwaartse beweging van het werktuig aanzienlijk verminderd in vergelijking met montage aan de achterzijde. Dit verhoogt de precisie, waardoor zeer dicht bij de gewassen kan worden geschoffeld.
Robuuste rijdetectie vormt de basis voor een betrouwbare besturing van het schuifframe, zelfs bij winderige omstandigheden of op oneffen terrein. Hiervoor heeft Fendt in samenwerking met PTx RowPilot ontwikkeld.
Bron: Fendt









