
Nieuwe Claas-balenpers boven de Quadrant-serie

Claas Cubix: met goud bekroonde vierkantebalenpers van de volgende generatie met revolutionair aandrijfconcept
Als één van 's werelds toonaangevende fabrikanten op het gebied van landbouwpersen presenteert Claas op de Agritechnica 2025 voor het eerst een vierkantebalenpers van de volgende generatie met AI-ondersteunde persdichtheidsregeling, revolutionair aandrijfconcept en innovatieve dubbele knoper. De nieuwe Cubix staat voor de hoogste persdichtheden en baanbrekende precisie bij balengewichten, gecombineerd met een capaciteit tot 70 ton per uur.
70 ton doorvoer per uur bij constant hoge persdichtheden tot 235 kg/m³ in stro, mogelijk gemaakt door een nieuw aandrijfconcept, AI-ondersteunde rijhulpsystemen, een nieuwe voorkamerraffer en een nieuwe dubbele knoper: voor het innovatieve totaalconcept van de Cubix ontving Claas op de Agritechnica 2025 een van de twee Agritechnica Innovation Awards in goud.
Een nieuw tijdperk voor vierkantebalenpersen
Claas schrijft al meer dan 100 jaar geschiedenis in de ontwikkeling en bouw van balenpersen. Sinds het eerste patent, de legendarische knoper uit 1921, blijft Claas als een van de wereldwijd toonaangevende aanbieders met hoge druk de verdere ontwikkeling in dit productgebied stimuleren en heeft het bedrijf met ontwikkelingen als Variant, Rollatex-netbinding en Quadrant decennialang zijn stempel op de branche gedrukt.
Op de Agritechnica 2025 presenteert Claas nu een vierkantebalenpers van de volgende generatie met een revolutionair aandrijfconcept, AI-ondersteunde persdichtheidsregeling en innovatieve dubbele knoper. De Cubix met balenafmetingen van 120 x 90 cm combineert hoge doorvoersnelheden met constant hoge baaldichtheden. In de praktijk bereikt dit nieuwe concept bij het persen van stro een doorvoercapaciteit tot 70 t/u (met Finecut tot 50 t/u) en een constante balendichtheid van 210 kg/m³, met pieken tot zelfs 235 kg/m³.
Het innovatieve totaalconcept werd door de innovatiecommissie van de DLG bekroond met een Agritechnica Innovation Award in goud. De Cubix vormt een aanvulling op het Quadrant-productprogramma en luidt een nieuw tijdperk in voor vierkantebalenpersen. Met een kanaalafmeting van 120 x 90 cm gaat hij na de voorserie in 2026 en 2027 in het 4e kwartaal van 2027 in serieproductie.
Maximale prestaties met maximale precisie
Deze prestaties tot 70 t/u worden onder andere mogelijk gemaakt door de in het frame geïntegreerde hoofdtransmissie met rechtlijnige krachtoverbrenging. De innovatieve aandrijving werkt met twee langs de rijrichting geplaatste vliegwielen van elk 202 kg, die veel aandrijfenergie opslaan en zo een gelijkmatig persproces garanderen.
Door een intelligente volgschakeling is er weinig energie nodig om de Cubix te starten: eerst worden de twee vliegwielen achtereenvolgens gestart. Zodra deze hun nominale toerental van 1.650 t/min hebben bereikt, worden de perswagen en ten slotte de rotor ingeschakeld. De krachtoverbrenging van de aftakas van de tractor naar de vliegwielen gebeurt via een centraal in de dissel geïntegreerde hoofdtransmissie en twee powerbanden – één per vliegwiel.
In geval van overbelasting tijdens het werk worden beide vliegwielen direct met elektrohydraulische lamellenkoppelingen van de aandrijving losgekoppeld. Tegelijkertijd wordt de perswagen actief geremd. Nokkenkoppelingen en breekbouten zijn daardoor niet nodig, wat schade door vreemde voorwerpen voorkomt en een snelle herstart van de machine mogelijk maakt.
De verdere krachtoverbrenging naar de navolgende componenten gebeurt uitsluitend via efficiënte, verlies- en slijtarme gesloten planetaire tandwieloverbrengingen. De perswagen-, rotor- en rafferaandrijving worden afzonderlijk geschakeld via geïntegreerde koppelingen. Bovendien wordt de perswagen bij het uitschakelen van de machine in 35 graden vanaf het achterste dode punt gestopt, zodat deze bij de volgende start eerst een lege slag doorloopt voordat de volgende verdichtingsslag begint. Dit ontziet de aandrijflijn van de Cubix en de tractor.
Nieuwe voorkamer met voorgespannen klauwkoppeling
Een andere nieuwigheid is de mechanisch aangedreven enkele raffer voor de voorkamer, die wordt geschakeld via een in een oliebad lopende klauwkoppeling en afwisselend een vulslag en een persslag uitvoert. Bij het schakelen van de vulslag wordt de klauwkoppeling voorgespannen, wat bij het vullen van de perskamer zorgt voor een hoge dynamiek en een gelijkmatig stevige vulling tot aan het bovenste gedeelte. Omdat de aandrijving van de klauwkoppeling is gekoppeld aan een stappenaandrijving, vindt het schakelen altijd plaats bij stilstaande koppeling.
Persdichtheidsregeling met AI-assistentiesysteem
Onderling verbonden koppelsensoren in de rotor- resp. rafferbak registreren de belasting van de transmissie en regelen permanent automatische assistentiesystemen, bijvoorbeeld voor de AI-ondersteunde persdichtheidsregeling en de regeling van de baallengte. Als er in het koppelverloop een dreigende overbelasting wordt gedetecteerd, koppelt de Cubix de rotor en de pick-up automatisch los voordat er een verstopping kan ontstaan. Zo wordt tot 80 procent van de uitvalgerelateerde stilstand voorkomen en kunnen ook onervaren bestuurders de pers tot het uiterste van zijn prestaties gebruiken.
Daarbij biedt de Cruise Advisor-benuttingsindicator in de tractor of universele Isobus-terminal zoals Cemis 1200 ondersteuning.
TIM-rijstrategieën Dichtheid of Doorvoer
Met een ander assistentiesysteem wordt de snelheid van het tractor-perscombinatie geregeld via TIM (Tractor Implement Management). De bestuurder kan daarbij kiezen tussen de rijstrategieën Maximale dichtheid en Hoge doorvoer.
Afhankelijk van de door AI-ondersteunde software op basis van de koppelsensorwaarden bepaalde aandrijflijnbelasting en materiaaleigenschappen wordt vervolgens automatisch de rijsnelheid geregeld om altijd automatisch het optimale prestatieniveau voor de doelgebieden dichtheid en doorvoer constant te houden.
Met de extra, eveneens door AI ondersteunde regeling van de persdichtheid en baallengte worden in de praktijk afwijkingen in het balengewicht van maximaal twee procent bereikt. Dit nieuwe niveau van precisie met absoluut homogene balengewichten maakt het mogelijk om strotransporten over de weg volledig en legaal te benutten zonder het risico van overbelasting, waarbij het mogelijke totale gewicht volledig wordt benut.
Nieuwe dubbele knoper zonder touwresten
Een nieuwe knoper, ontwikkeld in samenwerking met de Schumacher Group, maakt twee knopen per bindproces en combineert zo de voordelen van McCormick- en Deering-knopers, zonder hun respectievelijke zwakke punten over te nemen. Dankzij de dubbele lusvorming blijft de scheurvastheid van het touw voor ongeveer 70 procent behouden, wat aanzienlijk hoger is dan bij Deering-knopers.
Hierdoor kan worden gewerkt met een hogere verdichting of met voordeliger touw bij dezelfde sterkte. Zo heeft de Cubix bij touwbelastingen die vergelijkbaar zijn met Deering-knopers slechts zes knopers nodig en bespaart daarmee touw en tijd bij het wisselen van touw. Bovendien produceert ook de nieuwe dubbele knoper geen touwresten – hij werkt dus nog economischer én duurzamer.
Service Drive voor veilige instelling bij bediening door één persoon
Voor de regelmatig vereiste basisinstelling van de machine – bijvoorbeeld na werkzaamheden aan de knopers, de naalden of de hoofd- en zijaandrijvingen – is met de Service Drive een hydraulische motor beschikbaar. Hiermee kan de machine zonder handmatig draaien met een lage snelheid hydraulisch worden aangedreven.
Het instellen van de positie van de perswagen en naalden is daardoor mogelijk met slechts één persoon en zonder gevaarlijk en tijdrovend geklim op de machine. Er wordt gewerkt om vaste serviceposities voor onderdelen zoals de perswagen en naalden op te slaan, die met een druk op de knop kunnen worden opgeroepen.
Bron: Claas Kamps De Wild







