Nieuwe platte wagens bij Joskin de Wago aanhangwagens

Het Belgische bedrijf JOSKIN, specialist inzake landbouwaanhangwagens voor het transport en de organische bemesting, breidt ook zijn transportprogramma uit met platte aanhangwagens.
Aangezien het vervoer van strobalen steeds belangrijker wordt, in het bijzonder sinds verleden jaar toen de prijzen van het stro aanzienlijk toegenomen zijn, wilde Joskin een platte aanhangwagen aanbieden voor het transport van strobalen en balen in het algemeen. Een zoveel mogelijk multifunctioneel gebruik was echter belangrijk want de gebruikers willen niet alleen strobalen vervoeren. Dit type aanhangwagen is ook regelmatig gebruikt om paletten, zakken of dergelijken te vervoeren.
Drie productlijnen zijn geboren onder de familienaam "Wago":
Enkel- of dubbelassige balenwagen met vaste dissel
Dubbel- of drieassige balenwagen met draaiplaat
Dubbel- of drieassige multifunctionele diepladers met laadbrug.
De bijzonderheid van deze voertuigen ligt in hun chassis. In tegenstelling tot voor de gewone voertuigen gebruikt Joskin staal met een hoge elasticiteitsgrens, waardoor dwars- of zijverstevigingen bijna onnodig zijn. Dit staal van hoge kwaliteit verhoogt het weerstandsvermogen en vermindert het leeggewicht van de aanhangwagens.
De Wago met vaste dissel is beschikbaar met een platform van 6, 8 of 10 m lang en 2,40 m breed. Deze voertuigen mogen verlengd worden tot en met 11000 mm naar achteren om zo een optimaal laadoppervlak te krijgen, wat het vastzetten met riemen en de veiligheid bij het laden vergemakkelijkt.
De verschillende Wago modellen zijn beschikbaar met verscheidene afmetingen en worden vervaardigd om ladingen van 6 tot 20 t te vervoeren. Ze worden standaard uitgerust met halfronde ladders van 1000 mm hoog (+ 800 mm met de optionele opzetschotten) en zijn perfect geschikt voor het transport van ronde balen. Op aanvraag mogen rechte ladders van 1800 mm de standaard halfronde ladders vervangen, die bovendien volledig gedemonteerd kunnen worden. Voor de Wago diepladers zijn de ladders vervangen door laadbruggen met hydraulische bediening van 2,50 m x 0,70 m. Deze laatsten zijn vrijwillig lang om een lage helling bij het laden te hebben. De stabiliteit bij het laden en lossen wordt verzekerd door manuele of hydraulische (als optie) telescopische steunpoten aan de achterzijde van het voertuig, net zoals het vastzitten van de dissel.
De bodem van de verschillende platte aanhangwagens bestaat uit kwaliteitsstaal met een hoge elasticiteitsgrens dat 4 cm onder de randen zich bevindt. Het hart van het platform bestaat uit een geverfde antislip traanplaat van 2-3 mm dik die weinig aan slijtage onderhevig is en die optioneel door glad staal vervangen mag worden. Het voertuig mag geverfd of gegalvaniseerd (optie) worden. Op de Wago diepladers mag de bodem ook uit een verwisselbare hout bekleding van 40 mm bestaan.
De Wago enkelasser, standaard met een vaste dissel, is geschikt voor het transport bij 25 km/u op korte afstanden. De dubbelassers zijn standaard uitgerust met een tandem vering van het onderstel (parabolische veerbladen) en zijn bestemd voor lange ritten bij 40 km/u. Een ophanging van de dissel is ook optioneel voorzien op de drie afmetingen van voertuigen.
Wat de banden betreft, mogen wielen tot 1.080 mm van diameter en 540 mm breed gemonteerd worden. De wegbanden 385/65R22,5 of 445/45R19,5 zullen echter de meeste gewone modellen blijven.
Meer info: http://www.joskin.com/
Bron: Joskin