
De nieuwe Vervaet Q-series Bietenrooier

De nieuwe Vervaet Q-series Bietenrooier
De Q staat hoofdzakelijk voor Quad. Het is dus een 4 wieler en geen 6 wieler. Maar omdat de achterwielen tegen elkaar staan, heeft hij hetzelfde voordeel als een driewieler, nl: de wielen lopen elk in hun eigen spoor. De machine is modulair ontwikkeld. Zo zijn er 3 verschilende ontbladeraars leverbaar. 2 rooiers, 2 bunkergrootes, 2 motoren, 4 verschillend onderstel opties.Door deze verschillende hoofdkeuzes onstaan maar liefst 288 uitvoeringen in de Q-serie
Zowel voor als achter is er een grote keuze aan banden.
Voor kan er gekozen worden voor 710x42, 800x38 of 900x38 mm banden, terwijl achter de keuze bestaat uit 800, 900, 1000 of 1050 mm steeds in 32 inch Uiteraard zijn de nieuwste ultraflex banden van verschillende leveranciers mogelijk.
Verschillende onderstellen
Nog een innovatie is de kantelbare T-vork. Deze kan pendelen net als de vooras. Dit maakt het mogelijk om de hele machine te laten overhellen naar links of rechts. De wielen die aan deze as gemonteerd worden hebben een offset van 10 cm, en kunnen eventueel Links en Rechts worden gewisseld, zodat men kan kiezen uit een smalle of brede wiel opstelling. In de brede opstelling staan de wielen buitenwerks 2,80 meter met een tussenruimte van 70 cm. In de smalle opstelling is de tussenruimte slechts 30 cm. Het is denkbaar dat gebruikers in steile hellingen zullen opteren voor de brede opstelling. Of diegenen die een strook liever niet willen berijden.
Verschillende bunkers
Er zijn twee mogelijkheden Q-616 (16 ton)en de Q-621(21 ton)
De ring elevator is 20% breder geworden om de grotere opbrengsten vlot af te voeren met minder beschadiging. Als de opbrengst kleiner is, kan het toerental omlaag wat een langere levensduur geeft. De bunker-losklep is ook volledig vernieuwd. Hij zit nu helemaal vooraan in de bunker, wat perfect zicht geeft bij het lossen van de bunker, en tevens het zwaartepunt van de machine laag houdt. De breedte is afgenomen met 30 cm , om nog beter de kiepwagens af te vullen. De lengte van de klep is maar liefst met 80 cm toegenomen. Hierdoor kunnen we hoger en/of verder lossen. Door de vooras te kantelen kan ook de hoogte van de losklep worden beinvloed. Zo kan de laagste en de hoogste stand verbeterd worden met 50 cm (450 max. en 190 min.) Vanwege de steeds hoger wordende kiepers, en ook de wens om rechtstreeks in de vrachtauto te kunnen lossen.
Verschillende motoren
De Q-616 wordt voorzien van een DAF motor met 465 pk, zoals de 617 voorheen. De Q-621 wordt stadaard voorzien van 510 pk. Deze beide motoren doen hun werk op een zeer laag toerental van 1100 t/min Het brandstofverbruik van de laatste 617 was al teruggebracht naar rond de 30 liter per uur.
Rijsnelheid 40 km/u
Loonbedrijven die grote afstanden over de weg afleggen vragen wel eens om 40 km/u. Dit wordt als optie mogelijk op de Q-serie. De machines die daarmee worden uitgerust zullen ook op alle vier de wielen worden geremd, terwijl dit normaal slechts op 2 wielen is.
Verschillende rooiers
Sinds 2011 was de oppelwielrooier reeds leverbaar op de Beet Eater 625. Bij de 617 was de oppelwielen rooier geen optie in verband met het grotere gewicht op de toch al zwaardere vooras. Bij de Q-series wordt dat wel mogelijk: Door de betere gewichtsverdeling voor en achter, kan deze 1100 kilo extra makkelijk door de vooras worden gedragen. Uiteraard blijft uiterst betrouwbare scharenrooier gewoon standaard. Op beide rooiers is hydraulische rijafstand verstelling mogelijk van 45 naar 50 cm. De rooibalk is zodanig ontwikkeld dat er velerlij rijafstanden mogelijk zijn op het hoofdframe. Vooral in Belgie worden verschillende wortelsoorten met de Vervaet machines geoogst.
Gewichts beperking , Bodemsparend
Het totaalgewicht van de Q-616 is gelijk aan de 2016 Beet Eater 617: 24.000 kg. Met volle bunker zal dit 40.000 kg zijn, iets minder dan de 617, dus gunstiger, en zeker door het 1 wiel per spoor concept en de leverbare brede banden.
de Q-621 komt op 26.000 kg. Met 21,000 kg bieten dus in totaal 47000 kg. Een hoger totaal gewicht dan de veel kleinere 617, maar toch een lager wielgewicht omdat dit meer gewicht alleen op de bredere achterwielen komt, die ook nog hun eigen spoor hebben.
Verschillende reinigingsmodules
Omdat er zeer veel verschillende grondsoorten zijn, is er behoefte aan grote keuze in het reinigings systeem. En bedoelen we niet alleen welke zonnen of rekker er op kunnen.
We hebben de machine zo ontwikkeld dat er 4 hoofdkeuzes zijn:
2 rooizonnen, 1 reinigingszon, zeefband
2 rooizonnen, 3 reinigingszonnen
2 rooizonnen, 4 reinigings zonnen
2 rooizonnen, 3 reinigings zonnen en axiaal rollenbed
Binnen alle 4 de keuzes ook nog de eerder genoemde zonnen en het soort rek kiezen. Zowiezo is de diameter van de zonnen 8% groter geworden, om een nog betere doorvoer mogelijk te maken
Nieuwe Electronica/Automatisering
Uiteraard is de machine reeds standaard voorzien van allerlei gemakken, waaronder:
Automatische smering,
Autom. 4 wielbersturing,
Autom. Diepteregeling op de rooier
Autom. Diepteregeling ontbladeraar
Autom. Bunkerlossing
Autom. Toeren aanpassing machine aan rijsnelheid
Autom toerenaanpassing motor bij stilstaan/rijden/bunkerlossen
Autom in- en uitschakelen machine bij zakken/heffen rooier en ontbladeraar
Terugdraai inrichting van gehele machine.
Presets voor instelling machine op verschillende omstandigheden.
Autom Snelheid instelling (Cruisecontrol)
Diagnose systeem op nagenoeg alle functies
Verbruiksmeter brandstof per ha en per uur
Capaciteits meter
Camera systeem
LED verlichting
·
Meer info: http://www.vervaet.nl
Bron: Vervaet