John Deere 6230R en 6250R,230 en 250 pk

John Deere 6230R en 6250R,230 en 250 pk
John Deere voegt twee nieuwe modellen toe aan de 6R range. De 6230R en de 6250R vormen nu het boveneind van de range. Ze hebben een nominaal vermogen van 230 en 250 pk (kW) Het maximaal vermogen met boost is 279 en 300 pk. De serie eindigde tot nu toe bij de 6215R, van 215 pk )259 pk maximaal met boost). De nieuwe trekkers vormen overlap met de 7R-serie, die al bij 210 pk begint, maar die ook een 230 en 250 pk model heeft. De reden dat John Deere deze vermogens nu ook toevoegt aan de 6R serie is de wens om een lichte trekker in dit segment te hebben, vooral gevraagd door loonwerkers en (heel) grote akkerbouwers. De trekker weegt 9,3 ton en dat is fors lager dan de 10,8 ton van de 7R met hetzelfde vermogen.
De trekker heeft 31 kg per pk en dat is niet slecht voor een 300 pk sterke trekker. Case IH en New Holland zitten met de zwaarste Puma/T6 op 28 kg per pk, maar die komen maximaal tot 270 pk. Om het grotere vermogen in de 6R serie aan te kunnen hebben de ontwikkelaars niet alleen maar de 6,8 liter DPS PowerTech motor gekieteld. De trekker heeft een zwaardere transmissie. Hij is alleen beschikbaar als cvt en de ZF transmissie die daar voor zorgt is een stuk zwaarder geconstrueerd. De bak is daardoor 10 cm langer dan de standaard bak in de 6R en die afstand komt terug in de eveneens 10 cm langere wielbasis. De trekker heeft ook een ander koelpakket, om het extra vermogen terug te koelen. Hierdoor is de motorkap iets hoger geworden en om het zicht voor de trekker te handhaven staat de cabine 9 cm hoger.
De trekker is er op gemaakt om zwaardere werktuigen aan te kunnen. Dat betekent in de eerste plaats dat het hogere vermogen aan de grond gebracht moet kunnen worden. Daar moet de vernieuwde TLS voorwielophanging bij helpen. Ook de 710/70R42 banden van 205 cm hoog moeten hier voor zorgen. In de tweede plaats kreeg de trekker een flink hefvermogen. Voor is vijf ton en achter maar liefst 10,5 ton. Dat komt deels uit een licht vergrootte hydrauliek capaciteit van 160 l/min. Er zijn 6 dubbelwerkende ventielen mogelijk aan de achterkant en de maximaal ontneembare hoeveelheid olie is 80 liter en dat is fors.
Het hele verhaal leest u in het Vakblad Trekkerweb http://www.trekkerweb.nl/vakblad
Bron: Arend Jan Blomsma