Tractoren steeds beter zichtbaar door trekkerbumpers

Campagne CUMELA Nederland zorgt al voor ruim 120 extra trekkerbumpers
De cumelasector heeft de afgelopen vier maanden al ruim een kwart miljoen(!) geïnvesteerd in verkeersveiligheid. Er zijn, sinds de start van de trekkerbumper-campagne van CUMELA Nederland, inmiddels ruim 120 trekkerbumpers aangeschaft door de leden van de brancheorganisatie.
Trekkerbumpers zorgen voor eerdere en betere voertuigherkenning bij weggebruikers, dankzij breedtemarkering en verlichting. Juist bij ondernemers die van de openbare weg gebruik maken om van werklocatie naar werklocatie te rijden, is het besef groot dat je als verkeersdeelnemer je eigen steentje aan veiligheid dient bij te dragen.
Meeste trekkerbumpers in Noord-Brabant
Daarom is sinds de start van de campagne het gebruik van trekkerbumpers in de cumelasector behoorlijk toegenomen. In de provincie Noord-Brabant zijn de meeste trekkerbumpers verkocht en in Gelderland, Overijssel, Noord- en Zuid-Holland rijden ook steeds meer tractoren met deze bumpers. Maar de brancheorganisatie verwacht dat ook in de rest van Nederland de vraag spoedig zal aantrekken, zeker omdat er Europese regelgeving komt met betrekking tot breedtemarkering voor landbouwtrekkers en aanhangwagens.
500 trekkerbumpers
Op 7 september 2016 lanceerde CUMELA Nederland tijdens de vakbeurs AgroTechniek Holland de trekkerbumper-campagne met als doel om 500 trekkerbumpers in de markt te zetten en zo de veiligheid van het (land)bouwverkeer te vergroten. Om ondernemers in de sector en rijopleiders voor het T-rijbewijs te motiveren, verstrekt CUMELA Nederland per bumper een subsidie van 500,-. De teller staat inmiddels op 121 trekkerbumpers. Thijs Veneklaas Slots, projectleider trekkerbumper-campagne: Wij zijn zeer tevreden met het verloop van onze campagne. We lopen keurig op schema. Van de cumela-ondernemers die rijden met trekkerbumpers ontvangen wij veel positieve reacties. De zichtbaarheid verbeterd enorm en andere weggebruikers remmen eerder af of geven ruimte. Ook opdrachtgevers als hoofdaannemers en lokale overheden zijn goed te spreken over de inzet van trekkerbumpers. Van weggebruikers ontvangen de ondernemers en chauffeurs complimenten over de inzet van de bumpers. Waar in eerste instantie chauffeurs niet stonden te juichen over de trekkerbumper die het voertuig langer maakt, zijn de reacties nu meer positief. Mede door de toegevoegde functionaliteit van de bumpers, bijvoorbeeld met extra frontgewicht of opbergruimte.
Cijfers
CUMELA Nederland subsidieert de eerste 500 trekkerbumpers die gekocht worden door de leden van de brancheorganisatie en door opleiders voor het T-rijbewijs. Wanneer de 500 trekkerbumpers bereikt zijn, hoopt de brancheorganisatie dat de trekkerbumpers een breed gedragen product zijn in de cumelasector.
Uit de eerste aankopen blijkt dat cumela-ondernemers bereid zijn om gemiddeld 2050,- per bumper te besteden. De prijzen per individuele bumper schommelen tussen de 1200,- en ca. 6000,- mede afhankelijk van de uitvoering en extra ballastgewicht.
Fabrikanten
Bij de start van de campagne waren er bij CUMELA Nederland 6 fabrikanten van trekkerbumpers bekend. Inmiddels is dat opgelopen naar 12 verschillende merken bumpers die in aanmerking komen voor de subsidie. Het is duidelijk dat de trekkerbumper steeds meer een gemeengoed wordt.
Voor meer informatie over trekkerbumpers en de campagne van CUMELA Nederland gaat u naar www.cumela.nl/trekkerbumpers
Meer info: http://www.cumela.nl/trekkerbumpers
Bron: Cumela














