Trekkerweb.nl logo
Abonneren

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Trekkers

      Subcategorieën

      • Antonio Carraro
      • Case IH
      • Challenger
      • CLAAS
      • DEUTZ-FAHR
      • Fendt
      • HeusTractors
      • JCB
      • John Deere
      • Kubota
      • Landini
      • Lozeman Import
      • Massey Ferguson
      • MC Cormick
      • New Holland
      • Steyr
      • Valtra
      • Tafe
    • Machines & Werktuigen

      Subcategorieën

      • Ag Leader
      • Agrifac
      • Alpego
      • AMAZONE
      • AVR
      • Case IH
      • Challenger
      • CLAAS
      • Concept Agri
      • DEUTZ-FAHR
      • Dewulf
      • Duport
      • Evers
      • Fella
      • Fendt
      • Grimme
      • Güttler
      • Hardi
      • HAWE
      • HeusTractors
      • Holaras
      • Homburg
      • Imants
      • Jan Veenhuis
      • John Deere
      • Joskin
      • Kamps de Wild BV
      • KAWECO
      • Kongskilde
      • Krone
      • Kverneland
      • Kuhn
      • Lely
      • Lemken
      • Lozeman Import
      • Massey Ferguson
      • McHale
      • Miedema
      • Monosem
      • New Holland
      • Peecon
      • Överum Industries
      • Oxbo
      • Pottinger
      • Quicke
      • SaMASZ
      • Samson
      • SAPHIR
      • Schmotzer
      • Schuitemaker
      • Slootsmid
      • Schouten
      • Steketee
      • Strautmann
      • Storti
      • Sky
      • Tjalma
      • Vaderstad
      • Veenhuis
      • Vervaet
      • Vicon
      • Vlaming Groep
      • Vredo
    • Tuin & Park

      Subcategorieën

      • Lozeman Import
    • Old & Youngtimers

      Subcategorieën

      • Oldtimers
      • Youngtimers
    • Tractorpulling

      Subcategorieën

      • Trekkerslep
      • Tractorpulling
      • NTTO
    • Banden

      Subcategorieën

      • Mitas
      • Michelin
      • Vredestein
      • Zuid West Banden
    • Toeleveranciers

      Subcategorieën

      • de Factorij
      • Ledhandel24.nl
      • Scharmueller
      • Granit Parts
      • Troostwijk Auctions
      • Zuidberg
      • Ritchie Bros
    • Beurzen

      Subcategorieën

      • ATH
      • Agritechnica
      • GTH
      • PotatoEurope
      • Trekkerweb beurs
    • Sterke Erven
  • Vraag & Aanbod
  • Merkpartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsTrekkersNu kenteken voor (land)bouwvoertuigen

Nu kenteken voor (land)bouwvoertuigen

Nu kenteken voor (land)bouwvoertuigen 

Draal niet langer, maar voer nu een kenteken in voor trekkers en andere voertuigen met beperkte snelheid. Met die boodschap kwamen acht verschillende organisaties met een aantal trekkers en een mobiele graafmachine naar De Tweede Kamer. Zij hebben aan de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat een petitie aangeboden met het verzoek om snel over te gaan tot invoering van een kenteken.

Naast de acht partijen die de petitie aanboden, zijn er nog 40 andere organisaties die dit verzoek ondersteunen. De organisaties vroegen de Tweede Kamer minister Cora van Nieuwenhuizen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te steunen bij haar voornemen om een kenteken in te voeren. Voorzitter Wim van Mourik van CUMELA Nederland zei te hopen dat De Tweede Kamer nu de noodzaak ziet om de (land)bouwvoertuigen een officiële plaats op de openbare weg te geven. In een land waar zelfs de speed-pedelec, (de snelle elektrische fiets) een nummerplaat heeft, mogen de tractoren nog steeds ongekentekend deelnemen aan het verkeer. Echter met regelgeving gebaseerd op de tractoren van 1953.

Het gevolg is dat de trekkers officieel niet harder mogen dan 25 km per uur en daarom geweerd worden van provinciale wegen en rondwegen rond de steden. Met gevaarlijke situaties als gevolg want daardoor moeten tractoren en bouwmachines vaak midden door steden en dorpen om op hun werklocatie te komen.

Een extra reden om nu het kenteken in te voeren is de Europese regelgeving die sinds 1 mei van dit jaar van kracht is. Daarin zijn landen verplicht om voor landbouwvoertuigen die harder kunnen dan 40 km per uur een APK in te voeren. Voldoen aan deze regelgeving is volgens Van Mourik alleen mogelijk door een kenteken in te voeren omdat dit voertuigen herkenbaar maakt. Een vrijwillig kenteken voldoet niet, omdat de overheid dan niet kan controleren of een voertuig onder de APK plicht valt.

Invoering van een kenteken geeft volgens de organisaties ook de mogelijkheid om de maximum snelheid voor deze groep verkeersdeelnemers te verhogen naar 40 km per uur. Bij die snelheid zijn wegenbeheerders bereid om ook (land)bouwvoertuigen toe te staan op doorgaande wegen en rondwegen rond de steden en dorpen.

De petitie is ondertekend door; Brancheorganisaties CUMELA Nederland, Fedecom, Bouwend Nederland, BMWT, TLN, evofenedex, RAI Vereniging en Fehac.

Kentekening van alle (land)bouwvoertuigen zijn noodzakelijk voor:

  • Registratie en toelating tot de weg
  • Borging van de voertuigveiligheid
  • Snelheidsverhoging naar 40 km per uur voor toegang tot veiliger landbouwroutes
  • Effectieve handhaving
  • Eén loket voor landbouwontheffingen
  • Invoering van APK voor snelle tractoren

Meer informatie  www.cumela.nl

Meer info: http://www.cumela.nl

Training Veilig Landbouwverkeer
Training Veilig Landbouwverkeer
YouTube toestemming
Het bekijken van deze video kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van deze video. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.
Remproef weg met land-/bouwverkeer Cumela Nederland Trekkerweb remmen
Remproef weg met land-/bouwverkeer Cumela Nederland Trekkerweb remmen
YouTube toestemming
Het bekijken van deze video kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van deze video. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.
Fendt Vario 1050 Black Beauty on the road with Agribumper Trekkerweb
Fendt Vario 1050 Black Beauty on the road with Agribumper Trekkerweb
YouTube toestemming
Het bekijken van deze video kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van deze video. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.
Zichtbaar op weg tijdens de maïsoogst Trekkerweb verkeer tractorbumper
Zichtbaar op weg tijdens de maïsoogst Trekkerweb verkeer tractorbumper
YouTube toestemming
Het bekijken van deze video kan ertoe leiden dat cookies worden geplaatst door de aanbieder van deze video. Momenteel zijn jouw voorkeuren zo ingesteld dat je geen toestemming hebt gegeven om deze cookies te plaatsen, daarom kan je de inhoud niet bekijken. Wil je dat toch? Klik dan op de onderstaande knop om alsnog toestemming te geven.

Bron: Miranda Maasman @MaasmanM Cumela

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Volg Trekkerweb
Volg ons op social media. Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter YouTube Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis de laatste ontwikkelingen in de landbouwmechanisatie in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Trekkerweb.nl en bevestig de aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Trekkers
Machines & Werktuigen
Tuin & Park
Old & Youngtimers
Tractorpulling
Banden
Toeleveranciers
Beurzen
Trekkerweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Trekkers
      • Antonio Carraro
      • Case IH
      • Challenger
      • CLAAS
      • DEUTZ-FAHR
      • Fendt
      • HeusTractors
      • JCB
      • John Deere
      • Kubota
      • Landini
      • Lozeman Import
      • Massey Ferguson
      • MC Cormick
      • New Holland
      • Steyr
      • Valtra
      • Tafe
    • Machines & Werktuigen
      • Ag Leader
      • Agrifac
      • Alpego
      • AMAZONE
      • AVR
      • Case IH
      • Challenger
      • CLAAS
      • Concept Agri
      • DEUTZ-FAHR
      • Dewulf
      • Duport
      • Evers
      • Fella
      • Fendt
      • Grimme
      • Güttler
      • Hardi
      • HAWE
      • HeusTractors
      • Holaras
      • Homburg
      • Imants
      • Jan Veenhuis
      • John Deere
      • Joskin
      • Kamps de Wild BV
      • KAWECO
      • Kongskilde
      • Krone
      • Kverneland
      • Kuhn
      • Lely
      • Lemken
      • Lozeman Import
      • Massey Ferguson
      • McHale
      • Miedema
      • Monosem
      • New Holland
      • Peecon
      • Överum Industries
      • Oxbo
      • Pottinger
      • Quicke
      • SaMASZ
      • Samson
      • SAPHIR
      • Schmotzer
      • Schuitemaker
      • Slootsmid
      • Schouten
      • Steketee
      • Strautmann
      • Storti
      • Sky
      • Tjalma
      • Vaderstad
      • Veenhuis
      • Vervaet
      • Vicon
      • Vlaming Groep
      • Vredo
    • Tuin & Park
      • Lozeman Import
    • Old & Youngtimers
      • Oldtimers
      • Youngtimers
    • Tractorpulling
      • Trekkerslep
      • Tractorpulling
      • NTTO
    • Banden
      • Mitas
      • Michelin
      • Vredestein
      • Zuid West Banden
    • Toeleveranciers
      • de Factorij
      • Ledhandel24.nl
      • Scharmueller
      • Granit Parts
      • Troostwijk Auctions
      • Zuidberg
      • Ritchie Bros
    • Beurzen
      • ATH
      • Agritechnica
      • GTH
      • PotatoEurope
      • Trekkerweb beurs
  • Vraag & Aanbod
  • Merkpartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Het LeerErf
Top