
Model 702 de eerste Fiat-tractor die van de montagelijn rolde

New Holland viert het 100-jarige jubileum sinds de eerste Fiat-tractor van de montagelijn rolde. Model 702 werd ontwikkeld om het arbeidstekort in de landbouw te ondervangen toen de Eerste Wereldoorlog op zijn einde liep. Een productiviteitsverhoging was hard nodig in de sector en mechanisatie was de manier om het gebrek aan arbeidskrachten te ondervangen en om de harde grond van de tijdens de oorlog verwaarloosde velden, effectief te ploegen. Model 702 bracht de oplossing met zijn innovatieve aanpak. Hij werd speciaal ontworpen om te voldoen aan de vereisten van de meest uiteenlopende statische en dynamische toepassingen, met een 4-cilindermotor, achterwielaandrijving, en een sturende vooras en vaste achteras, wat toentertijd heel ongebruikelijk was. Model 702 nam ook afstand van het conventionele ontwerp, door de benadering van de Fordson-tractor over te nemen, die was voorzien van een lastdragende aandrijflijn, die chassis overbodig maakte. Hij verschilde in zoverre van de Fordson-machine (ontworpen voor de grote, hoofdzakelijk vlakke velden met losse grond in Noord-Amerika) dat hij krachtiger was en zich perfect aanpaste aan de lastige grond en veelal heuvelachtige velden van Europese boeren.
Na uitvoerige veldtests werd Model 702 op 14 augustus 1918 gepresenteerd aan de Italiaanse autoriteiten. Dit was het officiële debuut van een van de meest iconische tractoren in de landbouw. Hij maakte meteen indruk door zijn eerste ploegwedstrijd te winnen, door de gevestigde concurrentie achter zich te laten. Het jaar daarop ondertekende Fiat, naar aanleiding van de succesvolle prestaties op het land, toeleveringsovereenkomsten met landbouwsyndicaten overal in Italië en ving aan met de productie van 1.000 tractoren. Zo werd de eerste massageproduceerde Fiat-tractor geboren en de mechanisatie van de Italiaanse landbouw ingeluid.
Model 702 was de eerste van vele generaties tractoren die in eerste instantie werden ontwikkeld om te voorzien in een specifieke behoefte, maar die later vorm gaven aan de landbouw over de hele wereld: hierbij valt te denken aan tractoren zoals Model 700C, de eerste rupsbandtractor in Europa, die zich, toen hij in 1932 werd geïntroduceerd, op nieuw terrein begaf met een ongekende tractiekracht, stabiliteit en veiligheid op heuvelachtig en modderig terrein. Het volgende decennium arriveerde Model 40, een lichte, veilige en economische rupsbandtractor, die op vele verschillende brandstoffen werkte die goedkoper waren dan benzine. Model 50 was de tractor van de naoorlogse wederopbouw: hij was niet te stoppen en onverwoestbaar, en bezorgde Fiat een stevige eerste plaats in de categorie rupsbandtractoren. De Diamante-serie introduceerde in de jaren 60 van de vorige eeuw het concept van een tractorserie, met vier modellen uiteenlopend van 22 tot 70 pk. In die tijd verscheen ook de eerste smalle Fiat-tractor voor wijngaarden, waar de erfenis van New Holland op het gebied van excellentie en leiderschap in specialistische tractoren uit voortkomt. Fiat vierde zijn 50-jarige jubileum met de Nastro dOro-serie, een favoriet onder kleine en middelgrote boerenbedrijven, en verkrijgbaar in vele verschillende uitvoeringen, waaronder die voor wijngaarden, boomgaarden, bergen en rijgewassen. Dankzij de Diamante- en Nastro dOro-series ging Fiat een hoofdrol spelen op de Europese markt.
In de jaren 80 werd de Serie 90 gelanceerd, een van de meest geliefde tractorseries in de geschiedenis van de landbouw. Hij introduceerde een bestuurderscomfort van een heel ander niveau, met zijn geveerde cabine, airconditioning en een geluidsniveau in de cabine van slechts 80 dBA, wat in die tijd ongekend laag was. Deze serie werd in de loop der jaren constant herontwikkeld en herzien, en was grensverleggend, tot het laatste 110-90 Tradition-model in 2002 werd geïntroduceerd. Dankzij het aanhoudende succes, behaalde de Serie 90 een iconische status, die zelfs na de introductie in 1990 van een andere serie die de geschiedenisboeken inging, de Winner-serie, nog voortleefde. De Winner-serie liet zich inspireren door de autowereld en bracht het cabineontwerp en de technologische inhoud daarmee naar nieuwe hoogten. De volledig glazen deuren en smalle zijstijlen van de cabine boden ongekend zicht rondom. De cabine, opgehangen op silent-blocks, was uitzonderlijk stil met een geluidsniveau van slechts 75 dB(A). Uitrustingen in de cabine omvatten airconditioning en een koelbox voor drankjes. De boordcomputer leverde staafdiagrammen met realtime gegevens over het brandstofverbruik per uur en per hectare, wat ongekend was op een tractor. Twintig jaar na de introductie wordt de cabine van de Winner-serie nog steeds als een van de beste cabines aller tijden beschouwd.
Deze lange lijn tractoren, die de landbouw hebben gerevolutioneerd, getuigen van de visie die Fiat heeft om in specifieke plaatselijke behoeften te voorzien en die vervolgens uit te breiden om boeren over de hele wereld te voorzien van gebruiksvriendelijke, innovatieve en uiterst productieve machines. Deze erfenis, die tot op de dag van vandaag voortleeft in het uitgebreide aanbod van New Holland, neemt altijd het voortouw in de industrie met innovaties die de werkzaamheden van boeren aanmerkelijk verbeteren en hun levens een stuk gemakkelijker maken.
Meer info: http://www.newholland.com
Bronnen: Trekkerweb, New Holland