Een nieuwkomer in de agrarische sector: AutoScout24

Een nieuwkomer in de agrarische sector: AutoScout24. Het van origine Duitse bedrijf, AutoScout 24, is een mondiaal online platform dat bekend staat om het in verbinding brengen van internationale vraag en aabod. Daar het assortiment erg divers is en AutoScout24 tegenwoordig actief is in 20 verschillende landen, blijkt uit statistieken dat de markt erg dynamisch is en de koper mogelijk een slag kan gaan slaan. AutoScout24 richt zich met name, en daar staat het ook bekend om, op de tweedehands autokoop en verkoop. Waar het bedrijf sinds korte tijd echter mede bekend om staat is haar vernieuwde platform: AutoScout24 Trucks. Hier vinden we vele nieuwkomers binnen het transport segment, zo ook de agrarische voertuigen. Voertuigen die men adverteert op de website worden binnen een muisklik gedeeld met gebruikers door nagenoeg geheel Europa. Uit statistieken blijkt dat dat de grootste vraag naar agrarische voertuigen, in Nederland, maar ook vanuit Nederland uit Duitsland, Italië, Spanje en Roemenië komt. Desalniettemin wordt de markt steeds internationaler en zo ook op AutoScout24. Economische ontwikkelingen veranderen de markt en dit beeld wordt bevestigd door het feit dat in het laatste jaar de vraag naar met name Agrarische voertuigen en bouwmachines met 60% gestegen is vanuit landen die op dit moment intensief in ontwikkeling zijn zoals Saoedi-Arabië, Nigeria en Brazilië.
Landbouwmachines zijn vanwege hun noodzakelijkheid voortdurend een hot item. Het is natuurlijk interessant voor de zelfstandige ondernemer om te weten wat precies de beste periode is om een aankoop te doen, en om overtuigd te raken van het feit dat een tweedehands aankoop daadwerkelijk winstgevend kan blijken. Uit statistieken kan men precies concluderen wat het effect is van de oogstperiode op de vraag naar tweedehands landbouwmachines en hoe deze zich ontwikkelt. Zoals verwacht kan worden ligt de vraag naar landbouwmachines in de oogstperiode, Augustus en September, welhaast 40% hoger. Een interessant gegeven, wanneer men op zoek is naar een machine, omdat de prijs van het voertuig ook op de tweedehands markt met de vraag groeit. Een aankoop buiten de oogstperiode zou in dit geval dus behoorlijk rendabel kunnen zijn. Met de juiste handvaten kunnen boeren, bouwbedrijven, dealers en tussenpersonen in de maanden Juni en Juli een kostenbesparing oplopen van 25% tot maar liefst 40% door een strategische aankoop te doen.
Op dit moment kan men op AutoScout24 Trucks 69 verschillende soorten opbouwen vinden. Het grootste aanbod blijft verreweg bestaan in het sortement van tweedehands tractoren. Hier blijven de merken die traditoneel sterk verkopen ook als gebruikt voertuig populair. Een tweedehands tractor van bekende merken zoals Fendt of John Deere blijkt bij gebruikers nog altijd geliefd. In een periode waar men het liefst de hand op de knip houdt, kunnen we de conclusie trekken dat men liever voor kwaliteit en zekerheid gaat.
Meer info: http://www.autoscout24.nl/trucks
Bron: AutoScout24