Minister haalt kentekenplicht voor trekkers weer van stal

Minister haalt kentekenplicht voor trekkers weer van stal
Ondanks een Kamermeerderheid tegen het wetsvoorstel kentekening LBTs dient minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu het wetsvoorstel toch opnieuw in. Anders voldoet Nederland niet langer aan de EU richtlijn voor trekkers die sneller kunnen rijden dan 40 km per uur.
De minister zegt in een Kamerbrief er zich van bewust te zijn dat het wetsvoorstel kentekening Landbouw en bosbouw trekkers (LTBs) door de Tweede Kamer is verworpen. Gelet op de nadelen van een alternatief registratiesysteem en de brede wens van de partijen in het veld voor kentekening gaat ze het wetsvoorstel LBTs toch opnieuw indienen, ook al realiseert ze zich dat ontduiking van de regelgeving en moeilijkheden bij de handhaving te verwachten zijn.
Tegenstand snelheidsverhoging
De gewenste snelheidsverhoging naar 40 km per uur die de Tweede Kamer in meerderheid verlangt kan de minister niet realiseren, schrijft ze in de Kamerbrief. De decentrale wegbeheerders (IPO, VNG en UvW) hebben alle drie aan mij onlangs nogmaals aangegeven tegenstander te zijn van snelheidsverhoging zonder kentekening. De belangrijkste argumenten zijn dat handhaving op straat nauwelijks mogelijk is en de technische geschiktheid voor dergelijke snelheid niet geborgd is.
Deadline verstreken
Volgens Richtlijn 2014/45/EU betreffende de periodieke technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens vallen landbouw- of bosbouwtrekkers (LBTs) met een maximum-constructiesnelheid van meer dan 40 km/u vanaf 20 mei 2018 onder de APK-plicht. De noodzakelijke aanpassingen van wet- en regelgeving moeten uiterlijk 20 mei 2017 zijn gerealiseerd, meldt de minister.
Meer info: http://www.melkvee.nl
Bron: Erik Colenbrander