Kentekenplicht voor alle nieuwe landbouwvoertuigen

Er komt een kentekenplicht voor alle nieuwe landbouwvoertuigen en voertuigen die APK-plichtig zijn. Voor de APK-plichtige voertuigen die niet sneller kunnen dan 25 km/h en geen gebruik willen maken van het centraal ontheffingenloket geldt een overgangsperiode tot 31 december 2024. Dat meldt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.
Het verplichte kenteken wordt ingevoerd nadat het nieuwe wetsvoorstel van kracht wordt. Wanneer dat is, is op dit moment nog niet duidelijk. In het voorstel staat dat een trekker één kentekenplaat zal moeten voeren aan de achterzijde van het voertuig. Alle bestaande voertuigen zullen moeten worden geregistreerd. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) voert controles uit om de juistheid van de gegevens te controleren. De kosten per registratie bedragen 18 euro, meldt Van Nieuwenhuizen in de Kamerbrief.
Europese verplichting
De APK-plicht geldt sinds 20 mei 2018 voor trekkers met een constructiesnelheid hoger dan 40 km/h. Om deze Europese verplichting uit te voeren was het voor de Nederlandse overheid noodzakelijk om een kenteken verplicht te stellen. Dit werd echter in 2015 door de Tweede Kamer verworpen waardoor er geen wettelijke basis bestaat voor de APK-plicht.
Vrijgesteld
In het nieuwe voorstel zijn voertuigen die hoofdzakelijk voor landbouwwerkzaamheden worden ingezet en vooral op percelen en landwegen rijden vrijgesteld van de APK-plicht. Voertuigen die niet op de openbare weg komen en dus uitsluitend op eigen terrein gebruikt worden, hoeven niet te worden geregistreerd. Dat geldt ook voor getrokken materiaal met een constructiesnelheid lager dan 25 km/h en voertuigen die vrijgesteld zijn voor het T-rijbewijs.
Maximum snelheid omhoog
Naast de APK-plicht wordt ook de maximum snelheid verhoogd van 25 km/uur naar 40 km/uur. Daarnaast wordt er een centraal loket ontheffingverlening voor landbouwvoertuigen bij de RDW gerealiseerd, waarmee per voertuig voor alle wegen een ontheffing kan worden verleend, in plaats van per individuele wegbeheerder. Deze ontheffingen kunnen centraal worden aangevraagd voor breedteontheffingen.
Bronnen: Stefan Buning, Agrio