Wielgewichten compenseer je met een Agribumper

Wielgewichten
Om de pk’s van een typische akkerbouwtrekker op de bodem te krijgen worden vaak wielgewichten gemonteerd. Meer tractie op de achteras is natuurlijk een goede oplossing, maar daarmee verander je de oorspronkelijke gewichtsverhouding van 55:45 bij deze tractor drastisch. Met andere woorden: hang je er op de achteras 1400 kg bij, dan is het ook van belang dit te doen bij de vooras. Prima oplossing bij een getrokken werktuig, maar is deze (half-) gedragen dan heb je alleen de trekker gelijkmatig verzwaard en het “gedragen gewicht” nog steeds niet gecompenseerd. Een extra gewoon frontgewicht ligt dan voor de hand. Maar met de komst van het kenteken gaan ook hier in Nederland de regels van 350 cm vanaf het stuur een rol spelen. Heb je een trekker zoals deze John Deere 8R ongeacht het bouwjaar, met of zonder fronthef dan kom je snel in de problemen met de lengte van de trekker en niet zelden ook met bijvoorbeeld een grote 3-asser mesttank met bouwlandinjecteur. Een totaallengte van 18 meter is het maximum. Een John Deere 8R met fronthef en 1150 kg frontgewicht is al bijna 8 meter lang. Een 3-asser met injecteur kan maar zo 13 meter zijn. Ben je dan nog wel verzekerd?
Rijd en werk je alleen op een akker, dan kun je je gang gaan, maar kom je er mee op de openbare weg dan is het van belang om vooraf de mogelijkheden nader te belichten. Vraag je dealer om advies.
Een Agribumper variabel frontgewicht van 400 tot 1800 kilo wordt vast aangebouwd aan het chassis van de trekker zonder fronthef. Bij een trekker met fronthef zit deze altijd achter de kogels, dus altijd binnen de wettelijke maten.
John Deere 8R370 met Agribumper 2020
De nieuwste John Deere 8R-modellen zie je in ons land nog op demo’s. In Duitsland zijn ze al in gebruik. Voor Nederland een niet vaak voorkomend trekkertype, maar in veel landen dé akkerbouwtrekker bij uitstek vanwege z'n enorme power en vaak met getrokken werktuigen. Bekend van z'n zeer lange 3,50 meter neus en veel gewicht op de vooras. De lengte is vaak een discussiepunt, zeker als er een frontgewicht van 1500 kilo aan moet. In Duitsland vaak “Onhe Fahrerlaubnis”, dat wil zeggen: niet toegestaan voor gebruik op de openbare weg, mits voorzien van neuscamera, spiegels of transportbegeleiding. Een voertuig mag daar niet langer zijn dan 3,50 meter gemeten van stuurwiel (in rij-stand) tot de voorzijde. Wordt deze maat overschreden dan verlies je automatisch die zogenaamde Fahrerlaubnis en ben je niet verzekerd. Safertractors heeft daar een speciale aanpassing voor ontwikkeld. Aan iedere John Deere 8R zonder fronthef kan snel en eenvoudig een variabel frontgewicht aangebouwd worden van 400, 900, 1400 of 1800 kilo, zonder dat de trekker een centimeter langer wordt. Voor landen waar deze regels niet gelden kan de originele gewichtendrager terug geplaatst worden en kunnen er koffergewichten aangezet worden of een monoblock. Dit systeem past ook op een John Deere uit de 7R serie zonder fronthef.
Heb je alleen een fronthef aan je trekker om een frontgewicht te dragen, overweeg dan een vast aangebouwde Agribumper. Dan bespaart het je op de investering van een fronthef.
Meer info https://agribumper.com/
Bron: Safertractors bv



































