Nieuwe een-elements harken van Krone
Voor het nieuwe seizoen heeft Krone zijn programma cirkelharken uitgebreid met drie nieuwe een-elements harken genaamd Swadro S 380, Swadro S 420 en Swadro S 460. Alle typen hebben de driepunts achteraanbouw gemeenschappelijk, waarbij Krone heeft ingezet op een compacte, korte aanbouwbok met naloopinrichting en pendelstuk. Ook wat de bedieningsaspecten betreft overtuigen de nieuwe harken. Zo beschikken ze over een comfortabele zwaddoekklapping en -verstelling, harkhoogte verstelling met nauwkeurige instelling en inklapbare tandarmen met speling- en slijtagevrije verbindingen.
De brede cat. II aanbouwbok maakt een flexibele hefarm-aankoppeling in twee posities mogelijk: de korte aanbouwpositie vermindert de voorasontlasting met tot 10 procent vergeleken met andere aanbouwconcepten. Het voordeel: doordat er minder hefkracht nodig is, kan het harken ook met hele kleine en lichte trekkers worden gedaan. Als alternatief kan de bestuurder de lange aanbouwpositie kiezen, die veel ruimte tussen de trekker en de hark biedt voor comfortabel aan- en afkoppelen bij trekkers met grote achterwielen of zeer korte trekstangen. Natuurlijk zijn de nieuwe enkele harken ook met vier aankoppelposities voor de topstang uitgerust; deze maken snel en gemakkelijk aanbouwen aan de meest uiteenlopende trekkermerken mogelijk. Dankzij de flexibele hefarm aankoppeling heeft de hark altijd een optimale bodemaanpassing in elke richting.
De frames van de nieuwe cirkelharken zijn niet alleen mooi vorm gegeven, maar de afgeronde vorm in het bovenste deel verzekert bovendien een optimale krachtenverdeling bij het neerlaten en uitheffen en garandeert een zeer hoge duurzaamheid en lange levensduur. Een ander pluspunt is het praktische zelfreinigende effect.
De beweeglijke verbinding tussen hoofdframe en aanbouwbok via kogeloog en looprol in het langgat zorgt voor het Krone Jet-effect en voorkomt dat de tanden in de grond kunnen krabben bij uitheffen en neerlaten van de hark. Ook heel praktisch is de automatische zelfcentrering van de hark in de middenpositie bij het uitheffen.
Het meelopend onderstel met pendelstuk maakt een zacht en zeker naloopgedrag mogelijk en tegelijkertijd korte wendingen en schoon werken aan de veldranden (stuurinslag tot 20 graden). Standaard bouwt Krone mechanische dempingsstangen in, als optie zijn ook hydraulische dempingsstangen verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij gebruik van de hark onder moeilijke omstandigheden.
Praktisch en onderhoudsarm
De nieuwe Swadro S 380, S 420 en S 460 zijn standaard met een onderhoudsvrije aandrijfstreng met geïntegreerde vrijloop uitgerust. De vrijloop maakt rustig uitlopen van de hark bij trekkers met elektronische/ hydraulische aftakasrem mogelijk. Een overlast-beveiliging beschermt de aandrijfstreng bij een blokkade aan de hark. Het rechtlijnige krachtverloop direct naar de harkaandrijving staat garant voor een hoog rendement en minimale vermogensbehoefte bij een aftakasaandrijving met 540 omw/ min. Harken met een gereduceerd toerental afhankelijk van het oogstgoed van 350 tot 450 omw/ min van de aftakas maakt brandstofbesparend harken met optimale zwadvorming mogelijk.
De nieuwe mechanische harkhoogte instelling met spindel aan de linkerkant van de machine maakt zeer nauwkeurig, comfortabel instellen van de werkhoogte in enkele seconden mogelijk; ter controle zit er een schaalverdeling direct aan de spindel. Als optie zijn de nieuwe harken ook met elektrische harkhoogte verstelling verkrijgbaar; hierbij stelt de bestuurder de harkhoogte in via een bedieningsbox met display in de trekkercabine. Zowel de mechanische voorziening als de elektromotor worden door een afdekkap boven de harkaandrijving beschermd.
Zeer comfortabel is ook de traploze zwaddoekklapping, die ofwel handmatig of als optie hydraulisch direct vanaf de trekkerstoel kan worden bediend. Bij de handmatige zwaddoekklapping heeft Krone veerondersteuning aangebracht voor bijzonder licht klappen. Wie het nog makkelijker wil hebben, kan de optie hydraulisch klap- en verschuifbaar zwaddoek kiezen, dat via een dubbelwerkend ventiel direct vanuit de cabine eerst uitgeklapt en dan uitgeschoven wordt. Een hydraulische cilinder met eindpositiedemping ondersteunt het voorzichtig in-/ uitklappen en verschuiven. Daarnaast kan de trekkerbestuurder het zwaddoek, naar behoefte, in de hoogte op een zeer hoge of lage harkhoogte instellen.
Beproefde techniek
Bij de nieuwe enkele cirkelharken grijpt Krone terug op tigduizend beproefde technische hoogstandjes, zoals de cardanische harkophanging en de uitrusting met Krone Lift-tanden met onderste tandbeen op grip. Dankzij deze vorm tillen de op grip staande tanden het gewas bij het zwadharken op (Krone Lift-effect). Daardoor wordt vervuiling van het gewas tot een minimum beperkt en de voerkwaliteit blijvend verbeterd.
Uit het Krone-harkenconcept stammen ook de hermetisch afgesloten, onderhoudsvrije harkaandrijvingen, alsmede de onderhoudsvrije en drooglopende Duramax curvebaan, waarop Krone drie jaar garantie geeft. Nog een standaard op het gebied van harken is de getrokken ophanging van de hark aan het hoofdframe; deze verzekert de allerbeste bodemaanpassing in de rijrichting en dwars op de rijrichting. Een perfecte schone opname van het gewas, zonder vervuiling, is daarmee ook onder moeilijke bodemomstandigheden gegarandeerd.
Het onderstel van de harken is standaard met vier wielen uitgerust, waarbij de dwarshelling kan worden ingesteld. De zeer dicht bij de loopbaan van de tanden geplaatste wielen zorgen voor een exacte en zuivere geleiding van de tanden. De instelbare dwarshelling dient voor een optimale zwadvorm en vermindert tegelijkertijd de harkverliezen aan de zwadkanten. De nieuwe Krone-harken kunnen aan de voorkant met een tastwiel worden uitgerust; bij deze varianten is het aankoppelen van de topstang in het standaard aanwezige sleufgat van de aanbouwbok noodzakelijk.
Ook de nieuwe Swadro S 380, S 420 en S 460 van Krone beschikken over het zogeheten 'Jet-effect'. Door de harkophanging voor het zwaartepunt van de hark wordt verzekerd dat de tanden noch bij het uitheffen, noch bij het neerlaten in de grond krabben, doordat het harkonderstel altijd het eerst aan de voorkant omhoog komt en bij het neerlaten het eerst achter daalt.
Alle tandarmen uit één stuk van de nieuwe harken beschikken over een geïntegreerd buigpunt dat de curvebaan en looprollen tegen schade door bijvoorbeeld botsingen beschermt. Als een tandarm moet worden vervangen gaat dat heel makkelijk door twee bouten te verwijderen.
Om de transportbreedte te reduceren, rust Krone de nieuwe harken ook met inklapbare tandarmen uit. Dankzij de slijtage- en spelingvrije klapverbinding hebben deze tandarmen dezelfde robuustheid en betrouwbaarheid als de starre tandarmen uit één stuk.
En niet in de laatste plaats scoren de nieuwe enkele harken ook wat betreft verkeersveiligheid; zo is voor deze machines led-verlichting verkrijgbaar. Deze uitrusting is zeer zinvol voor een veilige deelneming aan het wegverkeer.
Bron: Krone