Video: de nieuwe Krone GX 520-bandwagen bij Loonbedrijf Kuunders
De wagen draait nu voor het tweede seizoen bij Loonbedrijf Kuunders. Als universele transportwagen wordt hij onder andere ingezet voor het transport van aardappelen, uien, gras, maïs en bieten. De GX 520-wagen is hier aan het werk in de maïs bij een kalverenhouder in Bakel.
De GX 520 is 3-assig op 800/45 R 30,5-banden met een inhoud van 52 kuub.
Krone GX: de universele allrounder voor alle agrarische producten.
Wat is er uniek aan de Krone GX
- De bak is het chassis = dus geen apart chassis = lager eigen gewicht
- Band-bodemketting concept
- De bodem bestaat uit een geweven band (50 ton breeklast) met daaraan/ daarop aan de voorzijde een doorzichtige voorwand
- De band met voorwand wordt naar achteren getrokken door twee extreem zware bodemkettingen (25 ton/ 50 ton breeklast) die met een zware klemlijst aan de band geklemd zitten
- Dezelfde kettingen zitten ook aan de voorwand om de band met de voorwand weer terug te trekken in de uitgangspositie
- De bodemkettingen worden aangedreven door een bekende zware hydraulische bodemketting aandrijving
- Er ligt dus alleen aan de bovenzijde een band in de bak en aan de onderzijde bodemkettingen
- geen ophoging van vuil onder de band
- de kettingen en voorwand centreren de band
- de band wordt niet opgerold
- Leeg is ook echt leeg; als de voorwand achter is, is de wagen leeg
- Hoge lossnelheid 8 m/ min en in snelgang 16 m/ min
- Hydraulische knikdissel
- Ideaal t.b.v. aanhakselen
- Maximaal gewichtsoverdracht op de trekker t.b.v. trekkracht
- Hydraulisch 3-assig onderstel met liftas
- 30,5” banden
- Liftas t.b.v. gewichtoverdracht
- BPW-assen
- Hydraulisch schuifbare zijwanden
- lagere storthoogte voor aardappelrooiers en bietenrooiers
- ideaal met aanhakselen in bochten
- Optie: loskoppelbare doseerwalsen
De wagen is uit te rusten met doseerwalsen (mechanisch aangedreven) die uitgeschakeld kunnen worden door ze aan de achterklep te koppelen en de aandrijfketting los te gooien met een snelspanner.
- Exact Unload
Je programmeert de loslengte in op de bediening en de wagen lost de lading rijsnelheidsafhankelijk exact op deze lengte.
Beeld: Ad van de Hurk Krone Nederland