De Schlüter Super 6400 V

De geschiedenis van het Duitse trekkermerk Schlüter gaat terug tot 1898, toen ene Anton Schlüter in de buurt van München een fabriek stichtte voor de bouw van stationaire motoren. Aanvankelijk waren dat benzinemotoren, later ook dieselmotoren. Schlüter kwam pas relatief laat, te weten in 1937, met een trekker op de markt. Een eencilinder diesel van 15 pk en een tweecilinder van 25 pk. Ook na de Tweede Wereldoorlog bleef Schlüter zich in eerste instantie vooral toeleggen op de bouw van kleine trekkers. In tegenstelling tot veel andere Duitse trekkermerken wist Schlüter in de jaren zestig wel adequaat op te schalen naar trekkers met meer vermogen. En hoe! Schlüter kwam in 1964 al met een trekker van 100 pk op de markt en heeft tot het eind van zijn bestaan altijd voorop gelopen in de race naar meer vermogen. Toen andere fabrieken begin jaren zeventig aarzelend de 100 pk-grens overschreden, bouwde Schlüter al trekkers van meer dan 200 pk om in 1978 zelfs de grens van de 500 pk te overschrijden. Dat was met de Pro Trac 5000, een trekker met vier even grote wielen en een 12-cilindermotor. Schlüter liep ook voorop bij de ontwikkeling van geluidsarme veiligheidscabines en traploze transmissie. Dat laatste in samenwerking met ZF. Toch bleef Schlüter uiteindelijk te klein om zelfstandig te overleven. In 1993 viel het doek.
(Uit Trekkerweb het vakblad september 2021 https://www.trekkerweb.nl/vakblad/ )
Tekst: Jan van Zuilen
Beeld: Jans Eising Agrarische Fotos Films