Rollvan in Europese homologatie


Rollvan één- en twee-assige veetrailers zijn nu verkrijgbaar in Europese configuratie. Er zijn al meerdere Rollvan-veewagens geleverd aan België en Nederland. Voertuigen in Europese normen kunnen zowel in heel Europa als in Frankrijk worden besteld om te profiteren van hun vele voordelen. Ondanks dat Frankrijk vanaf 2025 pas voertuigen verplicht stelt met een COC homologatie.
Om te voldoen aan de regelgeving en om het gehele assortiment veetrailers in Europese configuratie te kunnen keuren, wordt het remsysteem pneumatisch en is er een handmatige LSV-remhulp toegevoegd. De verlichting is ook verbeterd. De wielen moeten nieuw zijn en niet van een nieuw loopvlak voorzien.
Voor meer comfort en veiligheid: het lastafhankelijke remventiel (LSV) heeft drie standen: open (vollast), halfopen (50 procent last) en gesloten (onbeladen). Het is handmatig en bevindt zich aan de voorkant van de veewagen. De gebruiker stelt het ventiel af voordat hij gaat rijden, om de remintensiteit aan te passen aan de belasting. Dit proportioneel remmen verbetert het comfort, de veiligheid en de efficiëntie.
De voordelen van deze verordening
Rolland schakelt een versnelling hoger: alle Rollvan-veetrailers in Europese configuratie zijn goedgekeurd voor 30 km/ u (vergeleken met 25 km/ u in de Franse regelgeving) na verbeteringen aan technische elementen.
De veiligheid van Rollvans in Europese configuratie wordt verhoogd door pneumatisch remmen, met LSV, door nieuwe banden, door automatisch remmen in het geval dat de koppeling breekt of zelfs door het verbeterde verlichtingssysteem.
Rollvan-veetrailers in Europese configuratie hebben een hoger gehomologeerd laadvermogen dan die in Franse homologatie. Een Rollvan in Europese configuratie zal in Frankrijk kunnen rijden met een groter laadvermogen.
Alle Rollvan Europe-modellen worden Europees uitgevoerd, van de enkelassige Rollvan 52 (5,20 m carrosserielengte) tot de dubbelassige Rollvan 85 (8m50 carrosserielengte).
Het Rolland-assortiment in Europese configuratie
Het overgrote deel van het Rolland-assortiment is nu beschikbaar in de Europese standaard. Voor elk van de onderstaande voertuigen wordt het remmen pneumatisch en hebben de voertuigen LSV-remassistentie (handmatig of automatisch, afhankelijk van het model).
- Rollfarm-kippers: Europese goedkeuring bij 40 km/ u (een model)
- Rollspeed-kippers: Europese goedkeuring bij 40 km/ u (alle modellen tot 51,3 m)
- Rollroc: Europese goedkeuring bij 40 km/ u (een model)
- Ampliroll: Europese goedkeuring bij 40 km/ u (twee modellen)
- Rollforce-Compact: Europese goedkeuring bij 30 km/ u en 40 km/ u (twee modellen)
- Rollforce: Europese goedkeuring bij 30 km/ u en 40 km/ u (zeven modellen)
Binnenkort: hydraulisch remmen met dubbele leiding
Om zijn remaanbod te completeren met Europese homologatie heeft Rolland Rollvan-veetrailers (aan 30 km/ u) en Rollforce-spreaders (aan 30 km/ u en 40 km/ u) laten homologeren in hydraulische dubbele remleiding met remassistentie van LSV-type.
Deze hydraulische tweeleidingremoplossing zal later de pneumatische remoplossing van Rolland aanvullen.
Deze twee Rolland oplossingen zijn reeds goedgekeurd. Hydraulisch remmen met twee lijnen levert dezelfde voordelen op als pneumatisch remmen (snelheid, veiligheid, comfort, geoptimaliseerde CU). Er wordt op dit moment gewerkt aan de laatste puntjes om ook het hydraulisch remsysteem compleet te krijgen.




