Fliegl blijft innoveren

Het Beierse Fliegl komt met een nieuw gedwongen stuursysteem voor de getrokken wagens en mesttanks. Dit systeem wordt door Fliegl op de markt gebracht onder de naam SteerX. Het systeem werkt technisch volledig los van de trekker.
Dus geen stuurcilinders langs de dissel, geen kogelkoppelingen naast de trekhaak van de trekker, geen kettinkje aan een potmeter. Alleen de olieverbinding die voor andere functies van de wagen of tank sowieso benodigd is. Fliegl voorziet de wagens met stuuras(sen) van een gyroscoop om de rijrichting te bepalen en wielsensoren op de vaste as. Boven 25km/ u wordt de wieluitslag beperkt, zodat ook bij hogere snelheden de trekkercombinatie stabiel blijft in de bochten. Bij snelheden boven 40 km/ u wordt het stuursysteem geblokkeerd. Het systeem werkt uiteraard zowel voor- als achteruitrijdend.
De stuuras(sen) word(t)en hydraulisch aangestuurd via het Load Sensing-systeem van de trekker, de wagens worden verder bediend via Isobus. De gyroscoop wordt op een veilige plaats aan de wagen gemonteerd, in een stalen koker. Dus geen kans om deze kapot te rijden. Het grote voordeel van dit systeem is vooral het gemak van aan- en afkoppelen. Ook is er voordeel als er een trekker voor de wagen of tank gaat waar geen koppelingen voor stuurcilinders zijn voorzien.
Verder liggen er geen stuurcilinders langs de dissel waardoor ook de stuurhoek niet beperkt wordt.
Bron: Reinder Steenbergen Fliegl

