E-ready met BKT

E-ready-specificatie vertegenwoordigt een doorbraak, het begin van een pad naar het leveren van oplossingen die geschikt zijn voor elektrische mobiliteit. Het is ook bedoeld om de toewijding van BKT aan duurzaamheid te onderstrepen, een doel waarnaar elk verantwoord bedrijf onderzoek en investeringen moet richten. Door het nieuwe logo te stileren, wil BKT zijn geschiktheid voor het anticiperen op marktbehoeften laten zien door de robuustheid van zijn geavanceerde technologie.
Maar was deze doorbraak nodig? Hoe verschilt een band die bedoeld is voor een elektrisch voertuig van een conventionele?
Er zijn veel verschillen. In feite hebben proeven en veldtests aangetoond dat, om een elektrisch voertuig uit te rusten, ontwerpers rekening moeten houden met verschillende factoren die kenmerkend zijn voor elektrische mobiliteit: gewicht, motorstructuur, bereik, geluid.
Elektrische voertuigen wegen meer omdat hun batterijen tot 30 procent extra gewicht kunnen toevoegen, iets dat het werk van de band echt beïnvloedt.
Ze zijn niet alleen zwaarder, ze bewegen ook anders dan voertuigen die op aardgas of benzine rijden: het voertuig raakt onmiddellijk het maximale vermogen wanneer het op het gaspedaal trapt. Dit betekent dat load shifts sneller en intenser kunnen zijn dan in conventionele voertuigen, met een consequent effect op bandenslijtage.
Ook energie-autonomie speelt een doorslaggevende rol. Als een elektrisch voertuig is ontworpen voor energiebesparing, moeten banden ook worden ontworpen om het voertuigverbruik niet te beïnvloeden, zoals het geval van rolbestendige banden.
Last but not least investeren fabrikanten zwaar in onderzoek naar voertuig-/ bandenconsistentie, zelfs in termen van geluid.
Daarom neemt het ontwerpen en ontwikkelen van banden die geschikt zijn voor elektrische mobiliteit een specifiek pad dat verschilt van verbrandingsvoertuigen.
Laten we de kenmerken van banden die zijn ontworpen voor elektrische voertuigen in meer detail bekijken.
Gewichten en maten
Zoals vermeld, dragen banden van elektrische voertuigen een zwaarder gewicht van het voertuig dat ze uitrusten, omdat batterijen het gewicht van een voertuig met maar liefst 20-30 procent meer kunnen verhogen dan een conventioneel voertuig. Dit vraagt om een grotere spanningsbestendigheid en dus een robuustere structuur, te beginnen met versterkte riemen en behuizing, tot een ander en specifiek zijwand- en kraalontwerp.
Elektromotoren
Een paar extra verschillen die een elektrische voertuigband onderscheiden van een conventionele band, zijn het vermogen om een hoger aandrijfkoppel te 'weerstaan', vooral in het begin. In feite geeft de elektromotor meer stuwkracht aan de mechanische transmissie, en dus aan de wielen, dan een conventioneel voertuig, wat resulteert in een grotere acceleratie. Dit betekent dat het absoluut noodzakelijk is om de kraalstructuur van de band opnieuw te bekijken om een betere grip op de velg te garanderen, vooral tijdens het accelereren. Het loopvlak moet ook worden geoptimaliseerd, zowel qua ontwerp als qua compound.
Elektrisch aangedreven voertuigen hebben aanzienlijk meer bandenslijtage dan voertuigen met verbrandingsmotor, daarom is een ander ontwerp nodig om een optimale levenscyclus te garanderen.
Autonomie
Als de banden die op een elektrisch voertuig zijn gemonteerd ontoereikend zijn, kunnen ze aanzienlijke energieverliezen veroorzaken, omdat de rolweerstand tot 20 procent van het energieverbruik van het voertuig kan bijdragen. Om de rolweerstand voor banden van elektrische voertuigen aan te passen, zonder afbreuk te doen aan andere prestatiekenmerken, is het noodzakelijk om de loopvlaksamenstelling, het loopvlakpatroon en ook de specifieke zijwandstructuur aan te passen. De meest geschikte band voor elektrische voertuigen zal daarom degene zijn die metaforisch minder energie-intensief is. Met andere woorden, een waarvan de geavanceerde structuur geen invloed heeft op de actieradius van het elektrische voertuig.
Lawaai
Geluid is ook iets dat bandenfabrikanten in het bijzonder overwegen voor elektrische voertuigen, waarvan de banden verschillende loopvlakpatronen en samengestelde samenstellingen moeten hebben, zowel natuurlijk als synthetisch. De grootte draagt ook aanzienlijk bij aan de stilte van een band.
Dankzij zijn team van gespecialiseerde onderzoekers heeft BKT de beste oplossingen voor de markt voor elektrische voertuigen ontwikkeld door middel van testen en prototyping. En zo leerde de markt de eerste E-ready-band van BKT kennen: AGRIMAXFACTOR, een nieuw product dat is ontworpen voor zowel transport- als grondbewerkingen, vol onderscheidende en innovatieve functies die het een meesterwerk van technologie en esthetisch ontwerp maken. De krachtige functies omvatten een technisch verbeterd loopvlakpatroon voor betere rijeigenschappen en een soepelere impact op de weg.
BKT begint nu ook fors te investeren in het segment van de e-mobiliteitsbanden. Hoewel het zwaartepunt van de doelen kan verschuiven, blijven innovatie en een breed bereik de bakens die BKT naar de toekomst leiden.
Bron: BKT