Trekkerweb.nl logo
Abonneren

  • Menu
  • Nieuws
    • Home
    • Trekkers

      Subcategorieën

      • Antonio Carraro
      • Case IH
      • Challenger
      • CLAAS
      • DEUTZ-FAHR
      • Fendt
      • HeusTractors
      • JCB
      • John Deere
      • Kubota
      • Landini
      • Lozeman Import
      • Massey Ferguson
      • MC Cormick
      • New Holland
      • Steyr
      • Valtra
      • Tafe
    • Machines & Werktuigen

      Subcategorieën

      • Ag Leader
      • Agrifac
      • Alpego
      • AMAZONE
      • AVR
      • Case IH
      • Challenger
      • CLAAS
      • Concept Agri
      • DEUTZ-FAHR
      • Dewulf
      • Duport
      • Evers
      • Fella
      • Fendt
      • Grimme
      • Güttler
      • Hardi
      • HAWE
      • HeusTractors
      • Holaras
      • Homburg
      • Imants
      • Jan Veenhuis
      • John Deere
      • Joskin
      • Kamps de Wild BV
      • KAWECO
      • Kongskilde
      • Krone
      • Kverneland
      • Kuhn
      • Lely
      • Lemken
      • Lozeman Import
      • Massey Ferguson
      • McHale
      • Miedema
      • Monosem
      • New Holland
      • Peecon
      • Överum Industries
      • Oxbo
      • Pottinger
      • Quicke
      • SaMASZ
      • Samson
      • SAPHIR
      • Schmotzer
      • Schuitemaker
      • Slootsmid
      • Schouten
      • Steketee
      • Strautmann
      • Storti
      • Sky
      • Tjalma
      • Vaderstad
      • Veenhuis
      • Vervaet
      • Vicon
      • Vlaming Groep
      • Vredo
    • Tuin & Park

      Subcategorieën

      • Lozeman Import
    • Old & Youngtimers

      Subcategorieën

      • Oldtimers
      • Youngtimers
    • Tractorpulling

      Subcategorieën

      • Trekkerslep
      • Tractorpulling
      • NTTO
    • Banden

      Subcategorieën

      • Mitas
      • Michelin
      • Vredestein
      • Zuid West Banden
    • Toeleveranciers

      Subcategorieën

      • de Factorij
      • Ledhandel24.nl
      • Scharmueller
      • Granit Parts
      • Troostwijk Auctions
      • Zuidberg
      • Ritchie Bros
    • Beurzen

      Subcategorieën

      • ATH
      • Agritechnica
      • GTH
      • PotatoEurope
      • Trekkerweb beurs
    • Sterke Erven
  • Vraag & Aanbod
  • Merkpartners
  • Vakblad
    • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
    • Sterke Erven
  • Het LeerErf
  • Sterke Erven
  • Sterke Erven
NieuwsToeleveranciersDe winst van goed smeren

De winst van goed smeren

Smeerpunten worden niet of niet goed gesmeerd. Het gevolg is meer stilstand, hoge reparatiekosten en lagere inruilwaardes van materieel. Smering heeft dus een direct effect op de operationele kosten en de bedrijfsvoering van de onderneming. Lees hier meer over de winst van goed smeren.

De grootste problemen zijn zichtbaar bij open smeerpunten die regelmatig in contact komen met mest, zand en gewassappen zoals pen-bus verbindingen, lagers en koppelingen. Deze smeerpunten zijn het gevoeligst voor slijtage en verdienen de meeste aandacht.

Goedkoop is vaak duurkoop

De verleiding is groot om te kiezen voor goedkopere onderhoudsmiddelen, dit zijn immers de kosten die direct zichtbaar zijn. In deze dure tijden zijn dat de makkelijkste besparingen. Er wordt vrij makkelijk een vetpatroon van slechts enkele euro’s gebruikt op een landbouwmachine met een waarde van enkele honderdduizenden euro’s, zonder goed na te denken over de mogelijke gevolgen. Dit zijn veelal smeervetten die gebaseerd zijn op oude technologieën waaronder lithium en grafiet. Naast de ontoereikende smeereigenschappen bevatten deze smeermiddelen ook vaak microplastics (o.a. teflon) en andere chemische stoffen die de milieutoets niet halen.

Onzichtbare kosten

Om een idee te geven wat de kosten zijn van smeermiddelen in verhouding tot de totale operationele kosten wordt zichtbaar in het ijsbergmodel. Duidelijk wordt dat de kosten voor een smeermiddel slechts 2 tot 5 procent van het totaal bedragen, terwijl de kosten van reparatie, onderdelen en ongeplande stilstand samen wel kunnen oplopen tot 70 procent van de totale kosten. Deze laatste kosten bevinden zich regelmatig onder water en zijn daardoor vaak onzichtbaar en moeilijk meetbaar.

Daar komt bij dat de invloed van smeermiddelen op de kosten die zich ‘onder water’ bevinden groot is. Kortgezegd, het juiste smeermiddel doet de kosten voor preventief onderhoud, revisiekosten en ongeplande stilstand sterk dalen. Het smeermiddel verdient zichzelf niet alleen terug maar heeft zelfs een positief effect op de gehele bedrijfsvoering.

Modern materieel, moderne smeermiddelen

Bij agrarisch materieel hebben smeermiddelen het zwaar te verduren. Denk hierbij aan een combinatie van hoge drukbelasting bij lage snelheid, blootstelling aan agressieve (zure) stoffen uit bijvoorbeeld mestbestanddelen of gewassappen. Het gevolg is extreme slijtage en corrosie.

Waar moet een smeermiddel dan aan voldoen om stilstand en reparaties te voorkomen? Een smeermiddel moet bij voorkeur zorgen voor minder slijtage en tegelijk bijdragen aan meer efficiency, brandstofbesparing en een lagere uitstoot. Daarnaast moet een goed smeermiddel minder belastend zijn voor mens en milieu.

Versterkende werking

Om deze zware omstandigheden aan te kunnen is er door de ontwikkelingsafdeling van Eurol de SYNGIS-technologie ontwikkeld. De Eurol Specialty-smeermiddelenlijn bevat deze technologie bestaande uit moderne additieven, die elkaar versterken en zorgen voor een synergetische werking. Het resultaat van deze werking is dat ook in de meest extreme omstandigheden de smering van lagers en andere onderdelen in stand blijft en onderdelen beschermd worden.

Ongewenste reparaties en ongeplande stilstand wordt hierdoor vaker voorkomen. Verder is het belangrijk dat de restwaarde van het gesmeerde materieel hoger is, omdat het in betere staat blijft dan vergelijkbare machines met dezelfde draaiuren.

Lagere milieubelasting

Bij de ontwikkeling van de Eurol Specialty-smeermiddelen is volgens de fabrikant uitgegaan van de beste resultaten met een zo laag mogelijke milieubelasting. Zo zijn veel Specialty-producten vrij van microplastics (PTFE) en bevatten minder schadelijke stoffen voor de gebruiker. Bovendien wordt er door de betere smering ook brandstof bespaard en de uitstoot verlaagd. Daarmee voldoet de SYNGIS-technologie aan de moderne eisen en sluit aan bij een toekomstbestendige bedrijfsvoering.

Case JvEsch | Bescherming van maaimachines tegen gewassappen

Probleem:

JvEsch uit Cromvoirt had door de invloed van gewassappen op de ruim 300 maaimachines te maken met veel stilstand door slijtage van onderdelen. Verder werkte het bedrijf met drie verschillende smeervetten wat de kans op foute toepassing vergrootte.

Oplossing:

Met de Eurol Grease CS-2/501 werden alle drie toepassingen gesmeerd en beschermd tegen invloeden van de gewassappen. JvEsch kon van drie smeervetten naar één smeervet voor het onderhouden van de maaimachines.

Resultaat:

Er werd een afname van 20 procent tot 25 procent in de benodigde hoeveelheid smeervetten gerealiseerd. De totale jaarlijkse besparing door minder stilstand en reparaties bedraagt duizenden euro’s.

Bron: Eurol B.V

Deel dit artikel
Twitter
Facebook
LinkedIn
WhatsApp
E-mail
Volg Trekkerweb
Volg ons op social media. Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws en praat mee.
Facebook Twitter YouTube Instagram
Nieuwsbrief
Ontvang twee keer per week gratis de laatste ontwikkelingen in de landbouwmechanisatie in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Trekkerweb.nl en bevestig de aanmelding via de toegestuurde mail.
Wij wijzen je op het privacy statement van Agrio Uitgeverij B.V.

Trekkers
Machines & Werktuigen
Tuin & Park
Old & Youngtimers
Tractorpulling
Banden
Toeleveranciers
Beurzen
Trekkerweb.nl © 2025 - Uitgave van Agrio Uitgeverij B.V. - RSS | Privacyverklaring | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Adverteren | Abonneren | Contact redactie | Klantenservice | Cookie instellingen
  • Nieuws
    • Home
    • Trekkers
      • Antonio Carraro
      • Case IH
      • Challenger
      • CLAAS
      • DEUTZ-FAHR
      • Fendt
      • HeusTractors
      • JCB
      • John Deere
      • Kubota
      • Landini
      • Lozeman Import
      • Massey Ferguson
      • MC Cormick
      • New Holland
      • Steyr
      • Valtra
      • Tafe
    • Machines & Werktuigen
      • Ag Leader
      • Agrifac
      • Alpego
      • AMAZONE
      • AVR
      • Case IH
      • Challenger
      • CLAAS
      • Concept Agri
      • DEUTZ-FAHR
      • Dewulf
      • Duport
      • Evers
      • Fella
      • Fendt
      • Grimme
      • Güttler
      • Hardi
      • HAWE
      • HeusTractors
      • Holaras
      • Homburg
      • Imants
      • Jan Veenhuis
      • John Deere
      • Joskin
      • Kamps de Wild BV
      • KAWECO
      • Kongskilde
      • Krone
      • Kverneland
      • Kuhn
      • Lely
      • Lemken
      • Lozeman Import
      • Massey Ferguson
      • McHale
      • Miedema
      • Monosem
      • New Holland
      • Peecon
      • Överum Industries
      • Oxbo
      • Pottinger
      • Quicke
      • SaMASZ
      • Samson
      • SAPHIR
      • Schmotzer
      • Schuitemaker
      • Slootsmid
      • Schouten
      • Steketee
      • Strautmann
      • Storti
      • Sky
      • Tjalma
      • Vaderstad
      • Veenhuis
      • Vervaet
      • Vicon
      • Vlaming Groep
      • Vredo
    • Tuin & Park
      • Lozeman Import
    • Old & Youngtimers
      • Oldtimers
      • Youngtimers
    • Tractorpulling
      • Trekkerslep
      • Tractorpulling
      • NTTO
    • Banden
      • Mitas
      • Michelin
      • Vredestein
      • Zuid West Banden
    • Toeleveranciers
      • de Factorij
      • Ledhandel24.nl
      • Scharmueller
      • Granit Parts
      • Troostwijk Auctions
      • Zuidberg
      • Ritchie Bros
    • Beurzen
      • ATH
      • Agritechnica
      • GTH
      • PotatoEurope
      • Trekkerweb beurs
  • Vraag & Aanbod
  • Merkpartners
  • Vakblad
    • Jaargangen
    • Verschijningsdata
    • Abonneren
  • Het LeerErf
Top