25 jaar Fliegl ASW-afschuifwagen

Het is reeds van 1998 dat Josef Fliegl senior op het idee kwam om een horizontaal lossende transportwagen te bouwen. Reden: klanten vroegen steeds grotere transportvoertuigen en de traditionele kipper kwam hierbij aan zijn grens qua inhoud en stabiliteit bij het lossen. De Fliegl-afschuifwagen was geboren.
In de jaren die daarop volgden werden er verschillende aanbouwdelen ontwikkeld: een overlaadvijzel voor graan, stalmestspreider, overlaadband, enz. zodat de wagen multifunctioneel inzetbaar werd en hij gedurende het ganse jaar door zijn toepassing vond. Ook door ons werd de PomOver ontwikkeld om o.a. aardappelen te reinigen en over te laden op vrachtwagens.
De tweefasige schuiftechniek (eerst schuift de eerste helft van de schuifbodem naar achter, daarna het kopschot) wordt ondertussen bij Fliegl in andere toepassingen gebruikt, waaronder doseerinstallaties voor biogas (Fliegl Dosiertechnik) en in het grondverzet (Fliegl Baukom). Ook hier is verder ontwikkeld, zodat de schuiftechniek in de zwaarste omstandigheden als aanhangwagen, maar ook als opbouw op vrachtwagens en als oplegger voor snelverkeer wordt gebruikt, al dan niet geïsoleerd voor het transport van asfalt.
De schuifwagens zijn verkrijgbaar in volumes van 25 tot 55 m³ inhoud en in drie verschillende modellen: de Compact-, de Gigant- en de Taurus-versie. Alles samen goed voor 52 verschillende modellen.
In die 25 jaar heeft Fliegl 25.000 stuks gebouwd en is de ontwikkeling van de Fliegl-afschuifwagen door DLG erkend als een mijlpaal in de geschiedenis van landbouwtechniek.

