Lanz maakte gloeikopmotor groot

Heinrich Lanz (1838-1905) was niet de uitvinder van de gloeikopmotor. Dat was de Engelsman Herbert Akroyd Stuart, die er in 1886 patent op aanvroeg. Maar het is wel aan Heinrich Lanz, althans aan zijn fabriek in het Duitse Mannheim, te danken dat de gloeikopmotor zo’n groot succes werd. Bijna 35 jaar lang, om precies te zijn van 1921 tot 1955, bouwde Lanz trekkers met gloeikopmotoren. Achteraf is het makkelijk concluderen dat het Duitse merk daar te lang mee door is gegaan. Maar neem de fabriek dat maar eens kwalijk: de motor was onverwoestbaar, eenvoudig in onderhoud en liep op alles wat maar branden wilde en vloeibaar genoeg was om door de leidingen te stromen. En niet in de laatste plaats waren de Lanz Bulldogs, mede dankzij het gigantische koppel van de motor, beresterk. Staaltjes daarvan zie je heden ten dage nog regelmatig bij trekkertrekwedstrijden voor oldtimers. Er is geen trekker die zo lang door zwoegt als een Lanz. Het is dan ook geen wonder dat andere fabrieken het voorbeeld van Lanz volgden. In een aantal gevallen ging het om trekkers die gebouwd werden in licentie, zoals de Ursus uit Polen. Ook de Pampa uit Argentinië en de KL Bulldog uit Australië zijn kopieën van de Lanz Bulldog. Andere fabrieken bouwden gloeikoptrekkers naar eigen ontwerp. Voorbeelden daarvan zijn Landini in Italië, Vierzon in Frankrijk en HSCS in Hongarije.
Foto's gemaakt voor een reportage in het vakblad Trekkerweb (2018) bij het Lanz-Bulldog Museum Vollenhove
Meer info: http://www.trekkerweb.nl/vakblad
oldtimer












Bronnen: Trekkerweb, Jan van Zuilen